Ny konkurs i den danske rejsebranche







12 år gamle Festival Tours fra Tarskov Mølle i Harlev uden for Århus indgiver her til formiddag, fredag, konkursbegæring, erfarer Take Off. Bureauet har været et af Danmarks førende på navnlig Sydamerika.



Omkring 100 gæster er i denne tid på rejse med bureauet eller skulle være rejst i weekenden. Rejsegarantifonden er blevet kontaktet af Festival Tours’ ejer og adm. direktør, Peter Hilligsøe, og fonden prøver nu at hjælpe de berørte gæster.



”Vi er offer for denne forbandede finanskrise. Sidste halvdel af 2008 var en katastrofe for os med ekstrem købsmodstand i markedet. Selv om vi de seneste uger har set en stigning i salget, er vi stadig 20-30 % under samme tid sidste år. Vi opdagede nedgangen for sent; allerede i maj i fjor begyndte vi at mærke et vigende salg og manglende ved årets udgang tre mio. kr. i omsætning,” siger 64-årige Peter Hilligsøe til Take Off.



Festival Tours omsætter for ca. 11 mio. kr. – og rejserne koster i snit lidt over 30.000 kr., oplyser Peter Hilligsøe. Det giver ca. 400 gæster om året.



Udover Sydamerika, navnlig Brasilien, har Festival Tours også speciale på Portugal. Gennem årene har Festival sendt mange rejsende, også store grupper, til Brasilien og Sydamerika med bl.a. det nu lukkede brasilianske flyselskab Varig, som i en årrække fløj på København.



Festival Tours’ fem medarbejdere er opsagt. Peter Hilligsøe og Festival Tours var senest på feriemessen i sidste måned i Bella Center.



Peter Hilligsøe har været i rejsebranchen i over en generation. Han startede i SAS, hvor han bl.a. var salgschef på hovedkontoret i Stockholm, senere blev han sydamerikansk salgschef, da SAS fløj til Rio de Janeiro. Det var under tiden i Brasilien, at Peter Hilligsøe fik sin kærlighed til landet og Sydamerika.



Rent teknisk er Festival Tours et binavn til Air Scandinavia, som i marts 1998 blev registreret i Rejsegarantifonden med Peter Hilligsøe som direktør.



Direktør i Rejsegarantifonden, advokat Birgitte Fjeldhoff, siger direktør til Take Off:

”Fonden hjælper de kunder, der pt. er ude at rejse. Kunder, der skal af sted, kan vi ikke hjælpe, før der er afsagt et konkursdekret. Når det er sket, kan kunderne udfylde en erstatningsanmeldelse som betaling for en ny rejse hos en anden rejsearrangør – hvis rejsearrangøren vil vente med at modtage kundens tilgodehavende fra fonden, til vi har behandlet sagen. Dermed skal kunden ikke lægge ud for en ny rejse. Kunden kan også blive hjemme og få pengene retur fra fonden.”



Rejsegarantifonden ved endnu ikke, mange gæster der samlet berøres af Festival Tours’ konkurs.



Birgitte Fjeldhoff siger, at fonden ikke i øjeblikket er bekendt med andre danske rejsebureauer i konkurs-truende omstændigheder. ”Men krisen gør det også sværere at drive rejsebureau. Havde et bureau før krisen likviditetsproblemer, kunne de låne i banken – men det er meget sværere nu,” siger hun.



HB


Skrevet af