Fem døgns reklame for turistlandet Danmark

Fordelt over det meste af kloden følger hundredvis af millioner af entusiaster Tour de France. Det er ikke kun cykelsportselskere. Mange ser med for at følge panoramaet over de franske, belgiske og britiske landskaber. Når løbet genoptages efter hviledagen tirsdag vil fokus være på rytteren i den gule førertrøje, danske Michael Rasmussen, der ganske vist kører for et hollandsk mandskab, men er så sjællandsk som nogen. Eksperter venter, at han kan være feltets frontfigur frem til lørdag, hvor enkeltstarten sandsynligvis vil pille fjerene af kyllingen. Men indtil da vil de daglige mange timers TV på verdens kanaler være et langt fremstød for cykellandet Danmark, der ganske vist har bakker, hvor andre har bjerge, men hvor cykling er en del af landets kultur.







Omsat i VisitDenmark budgetter taler vi om betragtelige millioner kroners reklameværdi. Ubetalelig for et land, der netop har muligheden for at cykle som et af sine parametre. Det er næppe et dårligt gæt, at samtlige tilstedeværende pressefolk skal forklare deres læsere, lyttere og seere, hvordan lavlandet højt mod nord kan fostre en cykelstjerne, der kan køre bjerglandenes klatrere sønder og sammen. Den historie vil blive fortalt igen og igen.



Også det er ren reklame.







Nu ville det have været optimalt, hvis VisitDenmark eller andre dele af turistbranchen havde været fremsynet og udnyttet det verdensomspændende TV-show til at sætte lidt konkrete informationer – om priser, produkter, overnatningsmuligheder, kultur og historie og måske ikke mindst cykelferiens muligheder – i perspektiv. At man rent faktisk havde været forbredet på mulighederne for at udnytte fokus på Danmark til turistbranchens fordel.







Det skal muligvis ikke bebrejdes VisitDenmark, at det ikke er tilfældet.



Men det er måske en god anledning til at lave en strategi for, hvordan man fremover kan udnytte de enestående muligheder for markedsføring, der følger af landsmænds toppræstationer på idrætsbanerne og de skrå brædder. Synergi mulighederne er tilstede. Det gælder om at udnytte dem.

Skrevet af