I udlandet er der flyselskaber med betydeligt flere Q 400 end SAS. Således britiske Flybe med 74, og amerikanske Horizon med 33 fly. I Flybe var kun seks af flyene omfattet af forbud mod flyvning, fordi de har fløjet mere end 6.000 flyvninger.
“Inspection have been completed,” meddeler selskabet i på sin hjemmeside. Flybe`s flåde af Q 400 er kun 2,4 år i gennemsnit, og trafikken ventes i dag at være normal.
I amerikanske Horizon er 33 fly af typen Q 400, men kun 19 ramt af forbud mod flyvningen indtil nærmere inspektion har fundet sted. “Vi følger nøje de forskrifter, der bliver givet os fra producenten. I denne uge når vi op på 90 procent af det normale, og vi regner med at have alle fly i luften inden næste tirsdag,” siger selskabets præsident.
Det er Bombardier og ikke mindst leverandøren af landingsstellet, Goodrich, som giver anvisninger til flyselskaber med Q 400.
Herhjemme har SAS fortsat flyveforbud fra Statens Luftfartsvæsen og har i tilgift også sin egen beslutning om at holde flyene på jorden indtil videre.
Fra SLV siger informationschef Thorbjørn Ancker: “Vi skal som myndighed have dokumentation for, at de rettelser flyene får i konstruktionen også virker.”
Der ventes en ny melding fra de skandinaviske luftfartsmyndigheder i morgen. Alt imens er de fleste af flyene uden for Skandinavien igen i luften.