Politikere vil ikke sælge Roskilde Lufthavn

I stedet for fri konkurrence foretrækker folketingets trafikordførere at beskytte statens andel på 39 procent af de to lufthavne, Kastrup og Roskilde Lufthavn.



– Konkurrence er sundt, men jeg har intet ønske om at presse på for et frasalg. Vi er nødt til at tage hensyn til den igangværende udbygning af Kastrup Lufthavn, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Samme holdning har de radikales Martin Lidegaard og den konservative Henriette Kjær.



Københavns Lufthavne er ellers 22 procent dyrere end Danmarks næstdyreste lufthavn.



Det får professor i økonomi ved Copenhagen Business School, Peter Møllgaard til at forklare, at det giver god fornuft at have to forskellige selskaber til at konkurrere om de sjællandske passagerer.



Han sammenligner med lufthavne i andre europæiske byer, hvor en ekstra lufthavn har fået priserne ned. Når der ikke er en faktisk konkurrence, kan en lufthavn i princippet holde nye selskaber ude og priserne oppe.



– Statens ejerskab af Københavns Lufthavne lægger indirekte en beskyttelse af SAS, fordi lavprisselskaberne ikke kan bruge en mindre lufthavn til at komme ind på det sjællandske marked, siger Peter Møllgaard til idag.dk.





LÆS Karsten Madsens kommentar onsdag kl. 12.


Skrevet af