Rejsechef skælder ud på SAS

SAS fjerner fra i dag på verdensplan muligheden for, at virksomheder kan bruge bonuspoint til at sende kolleger på rejser eller opgradere dem til business class på dets langruter. Fremover kan point kun benyttes af den rejsende og dennes nærmeste familie.



”Jeg troede, at “Core SAS ” gik ud på at differentiere sig fra konkurrenterne og styrke SAS’ image over for virksomheder som “Businessman Airlines,” siger travel manager Lars Engmose (foto) fra den store danske ingeniørvirksomhed, Haldor Topsøe, og tilføjer:



”Jeg har meget svært ved at se formålet med SAS’ beslutning – SAS vil på den ene side vil skabe tættere relation til virksomhederne, men indskærper samtidig regler for bonusudnyttelse i en sådan grad, at virksomhederne får betydelig højre rejseudgifter. Gud ved om SAS har overset, om firmaerne stadig betaler – ikke de flyvende forretningsrejsende.”



”Mange virksomheder er i krise, hver krone vendes. Spørgsmålet er, om de synes det er en god ide at omkostningerne stiger, så længe de rejsende kan bruge eurobonuspoint hos SAS til at blive beriget med ting til hjemmet fra brugskunst til Philips Wet Shaver, en brødrister og en “Bob home Powersaft presser. Det er en “ommer, SAS,” siger Lars Engmose.



Til Take Off sagde Lars Engmose mandag, at det ikke taler til SAS’ fordel ”at begrænse os yderligere” og at Haldor Topsøe nu overvejer at konverterer sine bonuskort til Lufthansa, hvor rejsende kan dele bonuspoint med kolleger. Det samme er tilfældet hos Lufthansa-partnere som Austrian, Brussels Airlines, Swiss og Thai Airways.



”SAS laver forskelsbehandling og med den slags numre, skinner det meget tydeligt igennem, at SAS bejler til de rejsende, frem for virksomhederne – som betaler forretningsrejsen,” siger Lars Engmose.





HB

Skrevet af