Malaysia øger i Danmark

Det malaysiske turistråd, Tourism Malaysia, åbner inden for nogle måneder kontor i København med to ansatte – og Malaysia Airlines forventer måske allerede til efteråret at begynde at beflyve København tre gange om ugen.



Det kom frem ved en velbesøgt malaysisk workshop i aftes i København.



”Vi får formentlig indenfor en måned besked om, hvorvidt ruten bliver til noget. Men vi forventer det, også set i lyset af, at SAS nu i hvert fald halverer betjeningen af Bangkok-Singapore. Vi vil bruge Boeing 747 til Skandinavien, herfra fortsætter det til New York og flyver så via Skandinavien tilbage til Kuala Lumpur,” sagde direktør for Malaysia Airlines, Ismail Khalid, i aftes til Take Off.



Hvorvidt Malaysia Airlines vil bruge Stockholm eller København er ikke afgjort. Pilen peger på Stockholm, fordi 30.000 af de 53.000 nordboere, der sidste år besøgte Malaysia, var svenskere, mens 18.000 kom fra Danmark.



Men, som viceunderdirektør Anna Høegh-Andersen, fra Københavns Lufthavns aktive Airline Relations-afdeling, fortalte bl.a. Ismail Khalid, er CPH faktisk hovedlufthavn for 40% af svenskerne – eftersom de har nemmere ved at komme og flyve fra CPH end Stockholm. Holder disse tal mht. skandinaviske besøgende til Malaysia, flyver 30.000 sydsvenskere og danskere til Malaysia fra CPH, mens 18.000 har Stockholm som udgangspunkt.Det styrker CPH’s kandidatur for flyruten.




MAS forhandler allerede med Finnairs lavprisselskab, Nordic Airlink, om transport af sine passagerer mellem København og Stockholm.



MALAYSISK TURISTKONTOR I KØBENHAVN




Som nævnt vil Tourism Malaysia åbne markedsføringskontor i København til betjeningen af den danske rejsebranche samt publikum.



Tourism Malaysias’ nordiske direktør, Ahmad Johanif Mohd Ali, der har kontor i Stockholm, sagde i aftes til Take Off, at Malaysia vil øge sin synlighed i Danmark. ”Vi vil vise bl.a. rejsebranchen i Danmark, at vi er meget seriøse når det gælder om at promovere vort land.”



En medvirkende årsag til det øgede engagement i bl.a. Danmark er, at det samlede ankomsttal fra Norden sidste år faldt 18% – målet for i år er en stigning på 25.000, altså næsten en forøgelse på 50%.



Læs mere om Malaysia og workshoppen i april-udgaven af Take Off.

Skrevet af