Kom så ud af busken i Canada

Kommentaren



Den går ikke i længden. Det kan hverken SAS eller selskabets kunder holde til. På stribe kommer der beretninger om problemet med Dash 8 Q 400 flyet, og det supplerer kun de mange drillerier og fejl, som SAS internt har kæmpet med i flere år. Utallige forsinkelser og aflysninger har flytypen været årsag til gennem årene uden, at passagererne har fået en klar fornemmelse af, hvad der er galt. Og vel knapt nok, at det er den samme flytype, der hele tiden er problemer med. Der er dog 33 af slagsen, så det sætter sit præg. På alle kortere ruter inden for en times flyvning.



Blandt SAS personalet har det været årsag til et utal af frustrationer. Ikke af sikkerhedsmæssige grunde, men med forsinkelser og aflysninger til følge, fordi det så var det ene og så det andet, der var i vejen. Og der er fortsat en masse i vejen. Senest i går. Hvor to fly måtte vende om på vej til Prag. For problemerne er langt fra løst.



Når der sker flere på hinanden følgende uheld rundt omkring i verden, så er det kotume, at fabrikken går i front med undersøgelse og kommentarer. Prøv engang at tænke på, hvis det var et Airbus-fly eller eller Boeing fly, som havde forårsaget en sådan stribe af fejl, som det rundt om i verden er konstateret, at Q 400 slæber rundt på.



Meget aktive presseafdelinger om chefingeniører ville have været over sagen fra første færd ,og i det mindst have forsøgt at lukke enhver form for kritik inde. Nu er det eneste man hører en svag, anonym, intetsigende røst fra Bombardier i Toronto i den danske TV avis i aftes bagatalisere problemerne.



Man fik faktisk indtryk af, at den pågældende knap nok var klar over, hvad der var sket i Danmark, i Japan i Østrig osv. Mage til tøset indstilling skel man lede længe efter.



Kom dog frem og indrøm jeres fejl, og fortæl os, hvordan en af de meget store kunder, nemlig SAS, kommer videre efter en milliard investering. Den var ganske vist billig i starten. Rygterne vil vide, at SAS på det nærmeste fik de første to fly gratis for at være første kunde og for at skrive en kontrakt om en hel serie.



Det er måske rigtigt, måske forkert. Men efterhånden må vi være der, vor man kan begynde at spekulere på om det var årtiders fejlinvestering.

Skrevet af