Dagens kommentar

Af



Karsten Madsen







Når lufthavnscheferne fra Århus og Billund, Ole Paaske og Jørgen Krab Jørgensen, endnu engang forsøger at puste liv i debatten om de vestdanske lufthavne sker det med den allerbedste begrundelse. De forskelligartede vilkår er helt urimelige og stammer i deres kerne fra den tid en lufthavn vest for Storebælt var en eksotisk størrelse, der havde indenrigstrafik som eksistensgrundlag. Den position har Storebæltsbroen de seneste ti år taget luften ud af.



Med lyntog og Intercitynet er rejsetiden med tog blevet mærkbart kortere og har konkurreret flyene ud de fleste steder. Den udvikling vil blive forstærket, når jernbanenettet matcher DSB-ledelsens ønsker om tog til tiden!



Debatten om tilskuddene til lufthavnene i Jylland har to vigtige hensyn.



Det er selvfølgelig for lufttrafik som for al anden transport uacceptabelt at lufthavnene kan konkurrere på offentlige kasser.



Fri og lige konkurrence er nødvendig.



Det andet hensyn er den regionalpolitiske.



Der findes motorveje, buslinier og jernbaneanlæg, der ud fra enhver økonomisk betragtning ikke er rentable.



Men selv om det kan forekomme, at der er langt mellem bilerne mellem Esbjerg og Vejen, har motorvejsinvesteringen været nødvendig for at stærke det vestjyske erhvervsliv, der af samme grund også blomstrer.



Ingen vil næppe foreslå, at Staten skulle lukke lufthavnen i Rønne, men er det rimeligt, at lufthavnens særlige status kan bruges til underbyde andre lufthavnes chartertrafik. Det er jo indenrigstrafikken, der er anledning til den særlige status.



Regeringen vil søge at skabe en samlet trafikindustri herhjemme.



Den burde indbefatte en kærlighed til de eksisterende lufthavne. Og i høj grad prøve at skabe en sammenhæng, der genskabte lige (måske ikke helt frie) vilkår for lufthavnenes interne konkurrence, hvor staten bidrog til at opretholde nettet af lufthavne, som man har gjort det med at bygge motorveje og jernbaner, og hvor kommunale og regionale penge blev holdt langt væk fra driften.



Formålet skulle være at undgå konkurrence på kommune- og regionale kasser. Og alligevel sikre, at hverken Sønderborg-området; Bornholm eller Esbjerg mister deres lufthavne med internationale forbindelser til gavn for erhvervslivet – og ikke mindst turismen.



Men hvem har mod til at deltage i debatten? Lad os f.eks. høre fra de visionære politikere.


Skrevet af