DSB forsvarer sin IC4-kontrakt

DSB´s ledelse forsvarer fortsat det stærkt forsinkede IC4-projekt, trods sønderlemmende kritik fra den norske konsulentvirksom Det Norske Veritas (DNV). På et møde den 23. august blev DSB af virksomheden opfordret til at sætte projektet på stand by, fordi DNV betvivlede at den italienske leverandør, Ansaldobreda, havde fuld kontrol over togets kvalitet, herunder sikkerheden. Men DNV´s vurdering har ikke haft indflydelse hos DSB, som i en pressemeddelelse siger : ”DSB føler sig sikker på, at Ansaldobreda kan levere tog, der opfylder DSB´s krav og specifikationer. Og som DSB gentagne gange har sagt, så vil vi ikke modtage IC4-togsæt, før de opfylder de kontraktuelle krav.” Adm. Direktør for DSB, Keld Sengeløv, afviser desuden at der findes en rapport fra DNV fra den 23. august, sådan som Børsen skrev i går. Der er derimod tale om nogle dias, som DNV fremlagde på et møde 23. august og som DSB nu offentliggør på sin hjemmeside. Det fremgår af materialet at DNV allerede 15. juni opfordrede DSB til at reagere, fordi Ansaldobreda ikke tog de nødvendige skridt til at reducere risikoniveauet. DNV gentog opfordringen 23. august, men ifølge Keld Sengeløv er DNV slet ikke blevet bedt om at tage stilling til togenes sikkerhedsniveau eller ydeevne.
(Berlingske Business, d. 10.9.04)

Skrevet af