I sidste uge kom det frem, at British Airways fra i dag, mandag, ophører med at servere mad på sin turistklasse på flyvninger på under 2½ time – f.eks. på København-London. Fremover er der kun morgenmad indtil kl. 10 – herefter må passagerer på de korte ruter resten af dagen nøjes med gratis drikkevarer og chips.
Det får en af BA’s største konkurrenter, BMI, til at svinge riven. Adm. direktør for Lufthansa-ejede British Midland, Peter Spencer, siger til engelske medier:
”I modsætning til BA vil BMI fortsat tilbyde alle vore passagerer gratis mad. Flyselskaber skal være omkostningseffektive, men det er ikke den rigtige strategi at fjerne kundefordele som gratis mad. BMI vil som næststørste flyselskab på London Heathrow fortsat give sine passagerer værdi for pengene i kontrast til BA’s nedskæringer og lavprisselskabs alternativ.”
Og BA’s reducerede spisetider gav i fredags denne kommentar fra jurist og afdelingschef Jakob Hahn fra Danmarks Rejsebureau Forening, som til Take Off sagde:
”BA har ikke på forhånd informeret rejsebureauerne om ændringen, hvilket er yderst kritisabelt. BA kan ikke fjerne maden fra eksisterende bookinger – kun for fremadrettede. Man må ifølge købeloven ikke ændre indholdet i en indgået kontrakt, f.eks. et billetkøb med mad, med tilbagevirkende kraft uden modpartens, altså passagerens, accept.”
Ved at droppe gratis mad på sin europæiske turistklasse sparer økonomisk trængte BA ca. 200 mio. kr. om året.
BA-chef for bl.a. Danmark, Peter Rasmussen, er på ferie, men Peter Albæk fra BA’s pr-bureau i Danmark siger:
BA-chef for bl.a. Danmark, Peter Rasmussen, er på ferie, men Peter Albæk fra BA’s pr-bureau i Danmark siger:
”British Airways foretager ikke noget kontraktbrud mht. maden. Der står nemlig i BA’s betingelser, at der er gratis snacks på korte flyvninger – ikke et måltid.”
Og Thomas Rasmussen, nordisk chef for British Airways’ erhvervssalg, siger til Take Off om DRF’s kritik af BA’s manglende information til rejsebureauerne:
”Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, skulle vi måske have givet rejsebureauerne en melding – men det er altså ingen radikal ændring af vores madkoncept. Vi tage gerne en dialog med DRF, selv om vi ikke ser ens på sagen. Der er ikke noget fordækt i, at vi ikke informerede rejsebureauerne. Vi har før justeret vor catering, denne ændring er udelukkende for at spare – men BA er stadig et fullservice-flyselskab.”
HB
Tagget med: British Airways Danmarks Rejsebureau Forening DRF Heathrow Lufthansa