SAS sælger sine Q400-fly

Efter de tre havarier i efteråret tog SAS sine Q400 propelfly ud af trafikprogrammet. Flyene er nu ved at blive solgt, skriver hjemmesiden ATW-online.com



“Der er stor interesse for flyene fra flyselskaber verden over. At få solgt Q400-flyene bliver ikke noget stort problem,” siger SAS-talsmand til sædvanligvis velunderrettede ATW.

Talsmanden ville ikke oplyse, hvilke flyselskaber, der er mulige købere til SAS’ propeldrevne problembørn.



Ifølge SAS flyves 90 % af SAS Danmarks trafikprogram uden Q400 med hjælp fra lejede fly fra andre selskaber. SAS Danmark forventer, skriver ATW, at være tilbage på fuldt trafikprogram ved årsskiftet.



I øjeblikket er kun en af SAS Danmarks ruter helt lukket pga. de manglende Q400-fly, mens 11 ruter flyves med reduceret betjening.



SAS Sverige flyver 95 % af sit trafikprogram og forventer at være tilbage på fuld styrke fra på lørdag, den 1. december. SAS Norge flyver næsten fuldt trafikprogram, oplyser SAS.



SAS Danmark har netop meddelt, at man lejer 12 jetfly, af tre forskellige typer, som afløsning for de manglende Q400. Dele af SAS’ trafikprogram udføres i denne tid med indlejede fly fra bl.a. SAS’ finske datterselskab Blue1, svenske Transwede og færøske Atlantic Airlines.


Skrevet af