SAS: Stigende mistillid til Bombardier

Hverken SAS eller de danske myndigheder er sikre på, at det var en engangsforestilling, da landingsstellet på Dash8 Q400 brød sammen.

Ifølge producentens egne vurderinger skal den del af landingsstellet, som svigtede, holde til mindst 22.400 starter og landinger, men de to fly, som havarerede i Aalborg og Vilnius, havde blot startet og landet ca. 14.500 gange. Dermed tyder meget på, at Bombardier har fejlvurderet, hvor lang tid den konkrete flydel kan holde, før den skal udskiftes.

”Når designet på en så kritisk del ikke lever op til de mål, som er sat, er det klart, at det svækker tilliden,” siger Geir Steiro, teknisk chef i SAS.
”Vi spørger os selv, om der kan være andre kritiske komponenter, der heller ikke lever op til de mål, som Bombardier har sat. Derfor ønsker vi at få adgang til Bombardiers registreringer af fejl ved flyet, så vi fremover kan få større indsigt og viden om, hvor der kan være svage punkter ved flyet. Det har vi en dialog med Bombardier om for øjeblikket,” siger han.

”Der er ingen, som kan give garantier for designfejl. Men vi har gennemgået de kritiske områder på flyet og gået videre, end myndighederne kræver,” forklarer Geir Steiro.

SAS er ikke alene om at have oplevet problemer med rust i landingsstellet på Dash8 Q400-flyet, fastslår Bert Cruikshank, kommunikationschef i Bombardier.
”Der er andre flyselskaber end SAS, som har rapporteret om problemer med korrossion. Men problemet er løst, og bortset fra SAS’ 27 fly er alle nu i luften igen,” siger han.

SAS sætter i morgen de første Dash8 Q400-fly i drift igen og præsenterer onsdag en plan for, hvordan flyene fremover skal vedligeholdes, og hvad SAS vil gøre for at undgå havarier med flyet fremover.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 3. oktober, 2007)

Skrevet af