SAS har drønende underskud på guldrute til Bangkok

SAS er netop nu flyvende på mange områder. Efter at bestyrelsen i går besluttede at frasælge 67 procent af SAS Components steg aktien yderlige. Der er boblende tillid til flyselskabet, og salget i december ser ud til at holde trit med forventningerne. og give basis for det første overskud i Jørgen Lindegaards femårs periode som topchef.



Men under overfladen lurer problemerne. Tilsyneladende har bestyrelsen givet direktionen ekstra tid til at tage et opgør med piloter, kabinepersonale, teknikere og bagagehandling -og ladet julefreden sænke sig.



Alligevel siger Lindegaard i dag til Børsen, at det nu er sidste udkald til for nogle langruter og nævner muligheden for et tættere samarbejde med Thai Internationl til Bangkok og Singapore. Der har flere gange været tale om, at SAS helt vil droppe ud af Singapore, men det er næppe nok. ifølge Børsen er tabet på Bangkok-ruten for SAS omkring 100 mio. kr.



“Paradoksalt, at vi ikke evner at flyve med positivt resultat, når vi har fyldte fly,” siger han til avisen.



Heller ikke ruten til Seattle har det for godt. Det han man længe kunnet læse ud af de månedlige tal til USA.



Færre andre selskaber har et forrygende resultat til Bangkok. Spørg blot Finnair og Austrian Airlines, for slet ikke at nævne Thai. På chartersiden kan My Travel Airways berette om overskud og flot resultat til Phuket.



Derfor kommer SAS igen frem til kerneproblemet. Det er mellem 15 og 20 procent dyrere at operere en SAS-rute til Bangkok og Singapore end hos konkurrenterne. Derfor Lindegaards alvorlige advarsel.

Ejv.

Skrevet af