Danske rejsebureauer blæser på loven

”Hvis man henvender sig til unge og specielt unge under 18 år, skal man ikke gøre det med alkohol. Vi forventer, at forbrugerombudsmanden vil gå skarpt ind i sagen,” siger chefkonsulent i Forbrugerrådet Benedicte Federspiel til Metroxpress.



Dansk Ungdomsferie og Uptours, som arrangerer ungdomsrejser til Bulgarien og Spanien, bruger alkohol i tekst og billeder i deres reklamer. Selv om de udtrykkeligt har fået besked om, at det er forbudt.



Netop forbrugerombudsmanden skruede i januar bissen på over for Dansk Ungdomsferie, Uptours, Ung Rejs og Viby Ungdomsrejser.



De fire bureauer skulle inden februar droppe al form for alkohol i deres markedsføring over for børn og unge.



”Rejseselskaber må hverken direkte eller indirekte bruge alkohol som virkemiddel i den markedsføring, der er rettet mod børn og unge,” sagde forbrugerombudsmanden dengang.



Forbrugerombudsmanden vil kigge alle ungdomsrejsebureauer efter i april for at se, om de lever op til kravene.

Skrevet af