Dansk Industri undsiger Københavns Lufthavn

Sagen om lufthavnens ønske om atter at hæve flyselskabernes bidrag til sikkerhedsafgiften samt at fordoble transfer-afgiften mod en lille nedsættelse af passagerafgiften, er ved at eksplodere i hovedet på Københavns Lufthavn.



Senest kom et slag over snudeskaftet fra transport- og energiminister Flemming Hansen, som i en pressemeddelelse sagde:



”Det er væsentligt, at Københavns Lufthavn også i fremtiden er en stor central lufthavn, der ved sine effektive netværksforbindelse kan give Danmark så gode trafikforbindelser som muligt.”



”Debatten de seneste dage om afgifterne i Københavns Lufthavn har to dimensioner: den ene om omkostninger i Københavns lufthavn som følge af security krav til lufthavnen, den anden om den fremtidige takststruktur i lufthavnen. Debatten er en konsekvens af, at Københavns Lufthavne overfor sine kunder har annonceret indholdet af de drøftelser, lufthavnen ønsker med flyselskaberne.”



”Ministeriet har ikke modtaget nogen ansøgning. Jeg vil gerne slå fast, at enhver ændring skal forelægges mig til godkendelse. Uden at kende eventuelle fremtidige ansøgninger fra lufthavnen, går jeg ud fra, at Københavns Lufthavn tilrettelægger sine takster, så de tager mest muligt hensyn til kunderne.”



Også arbejdsgiverforeningen Dansk Industri kalder lufthavnens udspil en dårlig ide: ”Det er afgørende for dansk erhvervsliv, at Københavns Lufthavn fastholder sin position som Skandinaviens trafikale knudepunkt. Det sker ikke ved at fjerne afgiftsrabatten for passagerer på gennemrejse,” lyder advarslen ifølge Berlingske.



”Lufthavnen må i dialog med kunderne om en fremadrettet løsning, så den er attraktiv for alle flyselskaber,” siger Dansk Industris adm. direktør, Hans Skov Christensen, til avisen.



SAS er tosset over, at lufthavnsledelsen med en afgiftsomlægning vil pålægge det hårdt prøvede flyselskab nye omkostninger for 100 mio. kr.



Udover en stigning på security-afgift på 5,80 kr. per afgående passager, vil lufthavnen fjerne den hidtidige rabat for transfer-passagerer på 50%. Bortfaldet af ”rabatten” vil fordoble transfer-afgiften fra 50 til 100 kr. Til gengæld sænkes passagerafgiften 15%.



SAS Danmarks adm. direktør Susanne Larsen betegner forslaget som ”rendyrket arrogance” og ”et svigt af 60 års samarbejde.” SAS overvejer at flytte fremtidig ekspansion på oversøiske ruter til andre lufthavne samt have færre flyvninger på visse ruter.



På et pressemøde i denne uge, forklarede lufthavnsdirektør Niels Boserup, at et faldende antal transferpassagerer – 4% sidste år – har gjort det nødvendigt at reagere. Med sænkningen af passagerafgiften bliver lufthavnen til gengæld en af de billigste, store lufthavne i Europa, understregede han.



”SAS har størst fordel af transfer-rabatten, men derfor kan vi ikke sidde på vores hænder, selv om SAS er kede af det,” sagde han.

Skrevet af