SAS-fly fløj med farlige landingsstel

SAS har fundet fejl på flere af Dash-flyene magen til den, der i sidste uge var skyld i to dramatiske nødlandinger i Aalborg og Vilnius. Begge ulykker skyldtes tæringsproblemer, som altså nu også er blevet konstateret i andre af selskabets 27 fly af Dash400-typen.
”Vi kan bekræfte, at der på nogle af de fly, vi har undersøgt indtil nu, er fundet samme fejl, men vi kan ikke på nuværende tidspunkt oplyse, hvor mange fly, der er tale om,” siger pressechef i SAS, Jens Langergaard.

Tirsdag fastslog den litauiske havarikommission, at SAS-flyet, der nødlandede i Vilnius, led af samme problemer, som forårsagede ulykken i Aalborg.
”Vi har fundet præcis den samme fejl, som skabte ulykken i Aalborg Lufthavn. Vi mangler stadig de afsluttende laboratorieundersøgelser, men vi er overbeviste om, at tæring i landingsstellets hydraulik også er årsagen her,” siger chefen for den litauiske havarikommission, Povilonis Kestutis.

Det bekræfter mistanken om en typefejl i de nedre regioner af de canadiske ulykkesfly. Ifølge kommunikationschef Thorbjørn Ancker i Statens Luftfartsvæsen (SLV) kan det fremskynde ophævelsen af flyveforbudet mod de 27 SAS-fly af Dash-typen.
”Når det nu bekræftes fra Litauen, at der er tale om samme type fejl, så kan der være grundlag for at ophæve flyveforbuddet,” siger Thorbjørn Ancker. Han påpeger, at der ikke er nogen grund til at tjekke samtlige fly for andre fejlmuligheder, hvis der er tale om den samme fejl.

De skandinaviske luftfartsmyndigheder tager på et møde onsdag på ny stilling til, om flyveforbuddet mod SAS-flyene skal opretholdes.
Alle andre Dash-8/Q400 fly i Europa har fået grønt lys efter at være kontrolleret. Kommunikationsdirektør Daniel Hoeltgen i EU’s agentur for luftfartssikkerhed (EASA) kalder den skandinaviske enegang for ”usædvanlig”.
”Det er lovligt at gøre, som de danske myndigheder har gjort, men det er usædvanligt. De kan gøre det, hvis de har grund til at tro, at sikkerheden er på spil. Men målet fra en europæisk synsvinkel er at harmonisere den slags,” siger Hoeltgen.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 19. september, 2007)

Skrevet af