Torsdags kommentar

Ingen kan bebrejde en borgmester at fokus er på kommunens og dens borgeres ve og vel. En lufthavn – uanset om den aktuelt har stor eller lille trafik- er et vældigt aktiv. Det sikrer arbejdspladser, understøtter og øger kommunens skattegrundlag. .



Indtil EU og markedsøkonomien blev den drivende kraft i samfundsudviklingen, fandtes en masse eksempler på at den lokale kommunekasse spædede lidt til et ellers frit og uafhængigt erhvervslivs arbejdsbetingelser.



Både politisk og lovgivningsmæssigt har tiden ændret konditionerne.



Selv store tidligere offentlige institutioner og virksomheder er blevet privatiseret.



Konkurrencereglerne er skærpet.



Udviklingen har været en enorm fordel for forbrugerne og samfundet som helhed. Og problemerne opstår, når offentligt eller privat ejerskab støder sammen.



Det er tilfældet i Jylland, hvor lufthavnene kæmper om kunderne.



En af dem er Ryanair, der slipper billigere ved at flyve fra den vestjyske hovedstad, end hvis lavprisselskabet havde valgt Billund.



Forskellen betaler Esbjerg Lufthavn. Reelt vil det sige skatteborgerne i Esbjerg kommune, som også ejer lufthavnen.



Det finder de forståeligt nok i Billund er konkurrenceforvridende – og det har de to lufthavnschefer både på de indre linier og i offentligheden haft en glædesløs debat om.



Nu bliver danske regler ændret. De vil tilnærmelsesvis komme til at svare til andre EU-lande. Og det vil sidestille Billund og Esbjergs lufthavne – og alle andre i øvrigt.



Men i Esbjerg er de vrede. Venstres Johnny Søttrup, der er byens borgmester og formand for Esbjerg lufthavns bestyrelse, har forsøgt at stoppe ændringerne.



Han peger på lufthavnens værdi for hans kommune og Ryanairs værdi for Esbjerg Lufthavn.



Begge dele er utvivlsomt rigtigt.



Og en række andre borgmestre – mange socialdemokrater – bakker ham op.



Men konkurrence skal ske på lige vilkår. Den lovgivning, der gælder for Billund skal også gælde for Esbjerg. Samme regler.



I et moderne, liberalt samfund, kan det ikke være rigtigt at skabe et marked, hvor succes er afhængig af størrelsen af støtte fra offentlige kasser.



Markedskræfterne er kommet for at blive. Det må også Esbjerg Lufthavn indstille sin drift på. Og de vestjyske politikere – og alle andre med engagement i lufthavnene – burde fokusere på en udvikling, hvor offentlige kasser ikke udgjorde en del af sikkerhedsnettet.


Skrevet af