Flypassagerer har ikke krav på kompensation

Flyselskabet skal dog tilbyde passagererne ombooking eller refusion af flybilletten. Er en overnatning påkrævet skal flyselskabet også sørge for hotel.

Og ved lange ventetider i lufthavnen skal flyselskabet også tilbyde fx et måltid mad eller noget at drikke, lyder det fra SLV:

”For at være berettiget til dette skal forsinkelsen være på over to timer på ruter under 1.500 km, over tre timer på ruter op til 3.500 km og over fire timer på ruter der er længere end det.”



EU-reglerne siger, at kompensation for en flyaflysning gives, hvis flyselskabet har lavet en fejl.

En ”lovlig” grund til aflyse er hvad EU kalder ”usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, var truffet, oplyser Flyrejsen.dk

Flyrejsen.dk har i samarbejde med SLV lavet en ”læse-let” udgave af de kringlede EU-regler vedrørende aflysninger, forsinkelser og overbookinger.

Pjecen på et enkelt A4-ark kan gratis downloades fra hjemmesiden Flyrejsen.dk

Skrevet af