EU vil styrke informationen til flypassagererne

I dag træder et nyt EU-direktiv i kraft for flyområdet, men allerede i går havde EU-kommissionen nye regler for flybranchen på tegnebrættet, som drejer sig om at skærpe informationsniveauet hos flypassagererne. Som det er i dag, kan flyselskaberne overlade flyvninger til andre selskaber end dem, passagererne har købt billet hos, uden at de rejsende informeres. Det er denne praksis, der nu skal laves om, idet EU-kommissionen vil tvinge flyselskaberne til at give kunderne besked, når flyvningen varetages af et andet selskab, lige meget om flyselskabet allerede er vidende om det, når kunden køber sin billet, eller ændringen før sker efter billetkøbet.
Forslaget kommer efter et flystyrt i Egypten sidste år, hvor flere af passagererne ikke på forhånd vidste, at de skulle flyve med Flash Airlines, og at selskabet havde forbud mod at flyve ind i schweizisk luftrum.
Forslaget får ros af den europæiske forbrugerorganisation BEUC, som dog kritiserer, at der ikke stilles krav om, at passagererne kan få pengene refunderet, hvis billetten ændres.
(Politiken, 17/2)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.