Mere tivoli mindre transport

Den ændrede strategi, som skal give kapital til etablering af nye ruter i børsnoterede DFDS, er begyndt at slå igennem. En ombygning af passagerdivisionens færger for 100 millioner kroner har givet fuld valuta for pengene i form af seks procent flere kunder i løbet af første halvår. Men næsten vigtigere: kundetilfredsheden og kundeloyaliteten er steget betydeligt. 84 procent af passagererne er enten tilfredse, meget tilfredse eller yderst tilfredse.
Rederiet konkurrerer om familiens forkælelsesbudget, som koncerndirektør Søren Jespersen siger. Og blandt konkurrenterne er lavprisflyselskaber som Ryanair og Sterling, der – når de kører kampagner – påvirker hele markedssituationen”
Vi bevæger os væk fra den rene transport, for den kamp har vi tabt. Frem for selve transporten, skal vi være oplevelsesvirksomhed. Vi skal være mere tivoli end transport, altså tivoli i eksklusiv forstand,” siger Søren Jespersen.
(Berlingske og Børsen 20.09.2005)

Skrevet af