Kendt brancheprofil står til søs

Til november er Henrik Neelmeyer (foto) retur i rejsebranchen – med base i København bliver han salgsdirektør for Smyril Line, der året rundt sejler med det gode skib Norröna mellem Danmark, Færøerne og Island.



”Manegen trækker i den gamle cirkushest,” sagde 47-årige Henrik Neelmeyer i går til Take Off.



Han gennemførte for to år siden den store MBA-uddannelse – men som så mange andre var hans entre i rejsebranchen Spies’ guideskole.



”Men jeg nåede aldrig at blive guide, jeg blev tiltrukket af Spies’ salgsafdeling,” siger Henrik Neelmeyer. Gennem sine 17 år hos Spies havde han flere stillinger, bl.a. som adm. direktør, til han forlod rejsebureauet i 2001.



”Hos Smyril Line skal jeg være med til at sætte krudt i salget – det bliver et meget interessant job med megen fokus på det danske og tyske marked. Smyril får mange bookinger gennem vores salgskontor i Hanstholm, der kommer mange reservationer via rejsebureauer, som vi også fremover vil have et nært forhold til – men jeg skal også arbejde med mulighed for bookinger via rederiets hjemmeside,” siger Henrik Neelmeyer, der i lørdags besøgte skibet Norröna i Esbjerg. Herfra sejler det i vinterperioden – om sommeren er det fra Hanstholm.



”Og jeg blev meget positivt overrasket over skibets mange faciliteter. Smyrils produkt passer godt til tendensen i tiden med at være aktiv, frisk luft, vandreture, kør-selv ferier. Og kunderne får også den smukke natur på Færøerne og i Island,” siger Henrik Neelmeyer, der flere gange har besøgt de to lande.



Henrik Neelmeyer kender krydstogtbranchen fra tiden i Spies, hvor Spies’ ejer fra 2001, engelske Airtours (nu Thomas Cook), bl.a. solgte krydstogter i Middelhavet.



Da Airtours overtog Spies-koncernen, kom Neelmeyer til Radisson SAS’ interne reklamebureau ”Creative Corner.” I 2004 blev han medejer af og adm. direktør for Krone Rejser. Og efter Krone Rejser blev han i år direktør i Institut for Selskabsledelse.



Henrik Neelmeyer bruger bl.a. fritiden til at vedligeholde flycertifikatet og forsøge at blive bedre til golf.



Smyril Line har ligeledes ansat Henny á Líknargøtu, 32 år, som ny marketingdirektør på hovedkontoret i Thorshavn. Hun har en højere handelsskole uddannelse fra Færøerne suppleret med uddannelse i international marketing og business ved Copenhagen Business School.



Hun har tidligere stået for markedsføring af nogle af Færøernes største virksomheder, senest Atlantic Airways, hvorfra hun nu er gået ombord i Smyril Line.





HB

Skrevet af