Tæt på dommedag for SAS

I og for sig behøver det ikke at blive så dramatisk i morgen, når SAS aflægger regnskab for tredje kvartal. Det er sikker hverken værre eller bedre end de fleste af de regnskaber, der tikker ind fra ruteselskaberne i øjeblikket. Et fortsat minus bliver det i alle tilfælde, og nu gætter analytikerne på et minus på omkring et par hundrede millioner kr.



Nok så væsentligt er det imidlertid, om virksomheden er filet til. Her har både formand Fritz Schur og koncernchef Mats Jansson spillet så kraftigt ud, at der næsten ikke er nogen vej tilbage. De har i meget markante vendinger meddelt personalet, at det er nu eller aldrig. Når man gør det, er det svært i morgen at komme med den sædvanlige meddelelse om, “at nu er 80 procent af sparemålet nået”, og der er gode forhåbninger om at nå til vejs ende inden foråret.



Bedømt ud fra fagforeningernes interne jungletrommer, mangler både kabinepersonalet og piloterne at være i mål. Spørgsmålet er om det kun er i Danmark, det halter. I går skrev norske aviser, at der er opnået aftale med det norske kabinepersonale. Det er overraskende og kunne tyde på, at den danske afdeling er ved at være isoleret. Det kan den ikke holde til i længden.



Der cirkulerer også rygter om, at personaleaktier har været inde i billedet i forbindelse med pilotforhandlingerne, hvilket lyder meget fornuftigt, men det kan naturligvis aldrig komme til kun at gælde for piloter.



Fritz Schur og Mats Jansson får svært ved at komme ud med en meddelelse om, at de alligevel ikke nåede i mål. Dertil har de selv ridset situationen for hårdt op.



Derfor er morgendagen utroligt afgørende for SAS fremtid – eller om der er nogen fremtid.

-ejv

Skrevet af