Hotellers stjerneklassificering snyder

Forbrugerne kan ikke forvente samme standard på et femstjernet hotel i Danmark og på et tilsvarende i Portugal, og de anderledes udenlandske klassificeringer er derfor skyld i, at mange danskere hvert år bliver skuffede, når de opholder sig på udenlandske hoteller. Problemet er især størst i Sydeuropa, hvor man ofte putter et par ekstra stjerner på, siger direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier. Han er frustreret over, at der på trods af, at spørgsmålet om klassificeringer har været diskuteret i tyve år, endnu ikke er sket noget.
I Forbrugerrådet mener man også, at de forskellige klassificeringsstandarder af hoteller bør harmoniseres internationalt. Rådet understreger desuden, at rejsebureauerne har ansvar for at gøre opmærksom på forskelle i klassificeringerne. ”Hvis man bor på et femstjernet hotel i Tyrkiet, og det efter danske standarder kun svarer til et trestjernet hotel, så bør rejsebureauet gøre opmærksom på det,” siger politisk medarbejder i Forbrugerrådet og repræsentant i Rejseankenævnet, Claus Jørgensen.
(Jyllands-Posten, 28/7)

Skrevet af