Bruger nettet mod brodne kar i hotelbranchen

Et nyt samarbejde mellem brancheforeningen Horesta og krak.dk skal vise brugerne, hvilke firmaer i hotel- og restaurationsbranchen der er tilsluttet og dermed forpligtet til at følge kendelserne fra Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme.



Det er vigtigt, siger Horesta, at forbrugeren kan være sikker på at få pengene igen, hvis en restaurant, kro eller hotel svigter og f.eks. serverer alt for lidt mad eller indlogerer gæsterne på værelser uden varme.



Den sikkerhed skulle være tilstede hos virksomheder omfattet af hotel- og restauranterhvervets eneste garantiordning. Horesta har indgået en aftale med Krak, der gør det muligt at søge på internettet efter virksomheder i garantiordningen.



Horesta driver sammen med Forbrugerrådet, Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme, der årligt modtager 60-90 klager og giver forbrugerne medhold i omkring halvdelen af de behandlede sager.



”Men ankenævnet har ikke mulighed for at forfølge en virksomhed, som har tabt en ankenævnssag og ikke vil betale. Derfor har Horesta lavet garantiordningen for sine medlemmer, som sikrer forbrugerne deres penge, hvis de får medhold i ankenævnet,” siger organisationschef Henrik Mühlendorph fra Horesta.



Den nye aftale mellem Horesta og Krak betyder, at alle virksomheder, der er omfattet af garantiordningen kan findes specifikt på krak.dk – i et “rullegardin” lige over søgeresultatet.

Skrevet af