Hyl og skrig i Kastrup

Det skulle ifølge Politikens analyse undre, om ikke de imponerende regnskaber fra Københavns Lufthavn har givet anledning til overvejelser, og om ikke Konkurrencestyrelsen har fået øjnene op for Niels Boserups evne til at tjene penge.

Lufthavnen har med en omsætning på 2,8 milliarder kroner i fjor været i stand til at tjene 835 millioner kroner, et resultat, der skal ses i relation til den eksistenskamp mange af lufthavnens kunder – flyselskaberne – i disse år befinder sig i.

Hvert år siden 1998 har lufthavnen øget sin indtjening med i gennemsnit 7,5 procent om året. Lufthavnen tjener altså i dag mere end 50 procent mere på hver enkelt kunde.

I samme periode har nogle af luftfartselskaberne tjent mellem 20 og 30 procent mindre på hver enkelt kunde. Et forretningsforhold, der understreges af, at luftfartselskaberne er helt og aldeles afhængige af én lufthavn. Det kunne ligne et monopol.

(Politiken 23.2. 2006)

Skrevet af

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.