Fredagsklummen – Julefred og englelyd

Af Ejvind Olesen



JULEKLOKKERNE er begyndt at kime i rejsebranchen. Med indgangen til december. Det er begrænset, hvad der bliver solgt og udrettet fra nu og til begyndelsen af januar.

Ikke fordi de driver den af. Slet ikke. Men, fordi det er en branche, som rives med af stemninger og har lysten og evner til at sætte kulør på hverdagen.



Det begynder også altid med julekalendere. Som da vi var børn, der knap kan sove, fordi vi skal op og se vores kalendergave og åbne for en låge.

Det gælder SAS, det gælder os selv på Take Off, og vore kolleger på et konkurrerende brancheblad. Og mange andre. I al uskyldighed.



Vi er i fuld gang med at forberede et julenummer til en lille uge før jul, og vi er i fuld gang med at planlægge jubilæet til januar. Det er ikke nogen hverdagsbegivenhed at blive 50, som det ældste blad af den art i hele Nordeuropa.



VI GÅR IND I en måned, der er årets mørkeste. Til gengæld tænder vi lys overalt. Det gør de også i Sverige, og lidt ind i december fejrer de Lucia-bruden med lys i håret. Også på SAS-flyene, hjem fra USA og andre oversøiske destinationer.

Samtidig går svenskerne på juleorlov omkring den 22. december og kommer ikke igen før helligtrekonger – elvte dagen – ind i januar.



Jeg vil aldrig glemme, at det lige præcis var der, det gik galt for sammenholdet i SAS. Der var ikke rigtig nogen hjemme i Stockholm, og det endte med, at daværende statsminister Poul Schlüter sammen med sin regering, gav Tower Air lov til at flyve rutefly fra New York til København – et brud på SAS-monopolet, der ville noget.



Det blev faktisk startskuddet til frihedstrafikken mellem USA og Danmark. Kedeligt, at Tower Air senere gav op, fordi det var mere lukrativt at flyve soldater til Golfen. Men den jul glemte svenskerne ikke lige med det samme.



BEDST husker jeg SAS-kaptajnen som i en god stund fortalte mig, hvordan han med sit propelfly fløj over Alperne juleaften på vej mod Rom. Der blev serveret andesteg og risalamande i kabinen – og man tændte levende lys på bordene – det turde man godt dengang, selv om det var forbudt – og julestemningen var fuldendt.



“Jeg gjorde det,” fortalte han. “Undskyld, hvad?” “Jeg åbnede døren til cockpittet og læste juleevangeliet, mens vi fløj hen over Alperne!”



Tænk det kunne man dengang. I 1980’erne. I dag sidder piloterne bag skudsikre døre!

Nyd julestemningen, mens vi har den.

Skrevet af