Fredagsklummen – Lufthavnens detailhandel må føle sig snydt

Af

Karsten Madsen

Take Offs ansvarshavende chefredaktør



Men det kræver, at de rejsende har tiden til rådighed. Fra de kommer gennem sikkerhedskontrollen til de står foran deres gate, bør lufthavnens gæster kunne få ”sjælen med”.



Men det lykkes stadig sjældnere. Vi er nogle, som møder i lufthavnen to-tre timer før flyafgang for lige at få mulighed for lige at købe lidt fornødenheder til rejsen og nyde en drink eller kop kaffe i bar eller lounge. På den måde kommer dagens stress-oplevelser på afstand, og flyrejsen – uanset om det nu er business eller som turist – bliver en positiv oplevelse. Men skulle det vær nødvendigt at komme i så god tid, at opholdet i Københavns Lufthavn tager længere end rejsen?



Sådan er det desværre i Københavns Lufthavn – om end ikke altid. Vi skrev om det problem i Take Off tidligere på året med udgangspunkt i charterafgange, hvor alt havde været kaos og afviklingen af den lange publikumskø gjorde, at charterafgange blev forsinket, og inden nåede de hverken at bruge penge eller få sjælen med i Lufthavnens indkøbsgader. For overhovedet at nå flyet dengang foregik det i rask trav, selv om vi – og mange andre – havde været i lufthavnen mere end to timer før afgang – og det er tidligt, når flyet går før klokken otte.



Det er vist siden bestemt blevet bedre med selve overblikket i den ”gamle” afgangshal. Lidt snoretræk har alene gjort underværker.



Men den er gal i den nye afgangshal. Eksemplet, som Take Off refererer i dag, med en bornholmsk familie, der skulle til Svejts og var i Kastrup en time og tyve minutter før afgang, fordi det tog mere end en time at afvikle in-chekningkøen. Familien når ikke flyet, men må tage det næste, hvor der tilfældigvis er plads!



Det er ingenlunde enestående, selv om der sandsynligvis i det konkrete tilfælde har været gode forklaringer, som sygdom, mangel på virkarer og dårlig planlægning.



Men tilsvarende historier florerer hele tiden. Og alle kan være enige om, at det er klart uacceptabelt.



Ikke alene skader det lufthavnen. Det skader også hele branchens omdømme.



Nu strides SAS, de øvrige selskaber og Lufthavnen om ansvaret. Det er for så vidt ligegyldigt, hvor det ligger.



Det afgørende må være, at kunderne oplever starten på deres rejse som positiv, afslappet og velfungerende.



Ellers er det ikke kun lufthavnens handlende, der med rette føler sig snydt, fordi kunderne ikke når at få pungen op af lommen, fordi de skal styrte af sted til deres fly. Og selv om enkelte gæster slet ikke når deres fly – og derfor kan siges at have rigelig med tid til rådighed – er agterudsejling næppe den rigtige forretningsstrategi på længere sigt. Den dårlige service slår tilbage på hele fly- og rejsebranchen endda på et tidspunkt, hvor det ene selskab efter det andet kan glæde sig over bugnende kasser.



Brug lidt af pengene til at fastholde kunderne ved at give optimal service, når rejsen starter. Det vil være en fin investering.



Det er et fælles ansvar at gøre in-chek lige så strømlinet som resten af Københavns Lufthavn. Vi glæder os til at høre planerne herfor.


Skrevet af