I løbet af foråret vil Udenrigsministeriet fremlægge et forslag til en strategi for at ”sælge” Danmark og danske produkter til den undrende omverden.
Et sådant initiativ kan der kun siges noget godt om. Det er ikke altid, at markedsføringen af fædrelandet har efterladt billedet af en overordnet planlægning.
Belært af erfaringen er der imidlertid grund til at være opmærksom på, om Udenrigsministeriet i sin strategi-planlægning er opmærksom på turisterhvervet og dets enorme potentiale.
Ministre rejser med delegationer til næsten enhver afkrog af kloden. Ledsaget af virksomhedsledere især fra eksporterhvervene, der via den velvillighed som en minister – eller endda et kongeligt besøg – medfører får gode aftaler hjem til Danmark og deres branche hjemme.
Ikke et ondt ord om det.
Men også i denne sammenhæng er den hjemlige turistbranche blevet stedmoderligt behandlet.
Det er en trist kendsgerning, at man sjældent møder medlemmer af Folketinget, der har turisterhvervet som deres store interesse. Andre erhverv kan i langt højere grad glæde sig over, at de møder lydhørhed og opbakning på Christiansborg.
Og det har også en afsmittende virkning, når der f.eks. skal tilrettelægges erhvervsfremstød.
Med i den overordnede strategi for at markedsføre Danmark må også være tiltrække yderligere turister.
Det går godt for turismen på en række fronter. Der er ingen grund til klynk.
Men en af fremtidens sikre indtægtskilder for Danmark – og vort lands regioner – er gæsterne udefra. De har og vil få stadig større betydning for såvel Hovedstaden som udkantsområder i Nordjylland, Sydfyn og Bornholm.
Den goodwill, som et kongeligt besøg eller en ministerdelegation afføder, skal i langt højere grad have til formål at øge interessen for at besøge Danmark.
Der er mindst et par mia. mennesker i blandt andet Kina og Indien, der de kommende år får mulighed for at rejse.
De får både frihed og økonomi til det.
Og de skal selvfølgelig også til Europa og Skandinavien og helst til Danmark, hvor vi har så meget at byde på.
Kendskab til vort land, folk, kultur og historie åbner jo også lysten til at samhandel.
Derfor må udenrigsminister Per Stig Møller i den strategi for at styrke kendskabet til Danmark, han skal præsentere i 2007, ikke glemme et erhverv, der trods alt slæber 65 mia. kroner hjem i national omsætning om året.

STANDBY.DK Nyt om rejser

