En arbejdsgruppe er i øjeblikket ved at undersøge, hvor Hilton-gruppen kan bygge nye hoteller i Skandinavien.
Det sker efter, at de to Hiltonselskaber i USA og udenfor USA er blevet sluttet sammen.
“Sammenslutningen giver helt nye muligheder for Hilton-gruppen. Hilton-gruppen har 14 varemærker, og mange er oplagt at starte i Skandinavien. Hverken Doubletree hotellerne eller Embassy Suite er repræsenterede udenfor USA. Men det er de to hotelgrupper, flest skandinaver booker ind på i USA, så netop de to vil være oplagte muligheder i skandinavien. På den anden side er Scandic et stærkt varemærke, som kan startes i USA,” siger Daniel Atteroth, director of International Sales, Hilton Worldwide Nordic and Baltic til Stand By i Orlando og fortsætter:
“Hilton har i øjeblikket en arbejdsgruppe til at se på lokaliteter og muligheder i Skandinavien. Jeg regner med, der er nye projekter på vej i løbet af et par år, måske hurtigere.”
Hilton har næsten 3.000 hoteller over hele verden, og åbner 250 nye hoteller om året, men det vil øges. I Skandinavien har Hilton-gruppen i øjeblikket omkring 140 hoteller.
Det sidste nye er Hilton Airport Hotel i Helsinki, det tredje Hiltonhotel i Helsinki.
“I USA tilhører omkring 80 procent af alle hoteller en kæde, og omkring 20 procent er selvstændige. I Europa er det lige omvendt med 20 procent som er medlem af en kæde, og 80 procent, som er medlem af en kæde. Men trenden i Europa går mod det samme som i USA, så flere hoteller i Europa vil blive tilknyttet en kæde,” siger Daniel Atteroth.