Ansatte kender ikke deres firmas rejsepolitik

Det store erhvervsrejsebureau Carlson Wagonlit Travels globale kundeundersøgelse har bl.a. fokus på virksomhedernes rejsepolitik.



Men, siger CWT, det er ikke nok at definere en rejsepolitik – det er lige så vigtigt at formidle den til virksomhedens ansatte og tilpasse den til både den rejsende, virksomhedskulturen og virksomhedens behov.



Udfordringen ligger i at sørge for, at alle medarbejdere kender og til fulde forstår virksomhedens rejsepolitik.



Vigtigheden af dette understreges i CWTs kundeundersøgelse. Størstedelen af de rejsende i de adspurgte firmaer vidste ikke, at deres arbejdsgiver havde en rejsepolitik eller troede den blot var en rettesnor.

Det resulterer i, at 56% af de rejsende mindst en gang om året bestiller hos udbydere, der ikke er inkluderet i rejsepolitikken, hvilket kan blive dyrt.



Dette tal kan dog vendes; 76% af de adspurgte mener, at et større antal rejsende vil holde sig inden for rammerne af rejsepolitikken, hvis virksomhederne investerer i

selvreservationssystemer og således gør de ansattes adgang til bestilling væsentligt lettere.



67% af de udspurgte rejsende støtter restriktioner i selvreservationssystemet, så den rejsende eller rejsebestilleren kun kan bestille rejser, der stemmer overens med rejsepolitikken.



CWT oplyser også, at 55% af deltagerne i undersøgelsen mener, at bøder for overtrædelse af rejsepolitikken er eneste vej frem.

”Vi vil sandsynligvis i fremtiden se lidt hårdere metoder, der måske kan være med til at bane vejen for at overholde rejsepolitikken, give virksomheden besparelser samt sikkerhed for og tilfredshed hos den rejsende,” konkluderer CWT.



Undersøgelsen, CWT Business Travel Indicator, er udført af KRC Research. Analysen er baseret på svar fra 2.100 erhvervsrejsende og 650 travel managers i 12 lande.

Carlson Wagonlit Travel genererer på verdensplan en årlig omsætning på over 19 milliarder dollars.


Skrevet af