Redningsplan for Rejse-Ankenævnet

Næsten hver 5. sag i Rejse-Ankenævnet handler om ”flight only,” altså rene fly-sager om f.eks. tabt bagage og forsinkelser .



Men flyselskaberne, der omsætter for milliarder af kroner i Danmark, vil ikke betale 5 flade øre til Rejse-Ankenævnet. De nasser i stedet på, at DRF’s medlemmer betaler for driften af nævnet – det fik sidste år DRF til at opsige sin medvirken i nævnet. DRF vil gerne have et ankenævn, men vil ikke betale for behandling af rene fly-sager.



Forbrugerrådet mente, at man nok kunne tale flyselskaberne til fornuft, men også Forbrugerrådet har nu opgivet dette.



Samtidig bliver det stadig dyrere at have Forbrugerrådet i Rejse-Ankenævnet. Skal et offentligt anerkendt ankenævn have repræsentanter fra Forbrugerrådet, må man til lommerne – og grave dybt. For udgifterne til Forbrugerrådet bare stiger. Senest har Forbrugerrådet meldt, at man vil have yderligere 20% i betaling i år for ulejligheden med at sidde i nævnet. I øvrigt selv om kun det ene af Forbrugerrådets medlemmer i Rejse-Ankenævnet er aflønnet af rådet.



DRF’s adm. direktør, Lars Thykier: ”Men lad os nu se hvad der sker. Vi er indkaldt til måde 22. januar i erhvervsministeriet, hvor vi bl.a. vil bringe dette op. Erhvervsministeriet ønsker at diskutere fremtiden for Rejse-Ankenævnet – vi vil gerne blive i nævnet, men så kræver det som bekendt en effektivisering og at flysagerne ryger ud.”



Rejse-Ankenævnet har ikke udsendt pressemeddelelse om, at flight only ryger ud fra 1. april i år, men på nævnets hjemmeside står der nu bl.a.:



”Stifterne af Ankenævnet (Forbrugerrådet, Rejsearrangører i Danmark og Danmarks Rejsebureau Forening) er i færd med at ændre vedtægterne og de nye vedtægter vil træde i kraft 1. april. Frem til d. 31. marts vil Rejse-Ankenævnet stadig modtage klager over flyrejser, pakkerejser og indkvartering i udlandet. Mere information om dette følger i begyndelsen af det nye år.”



Forleden skrev Politiken, at frem over vil nævnet kun behandle klager, der drejer sig om pakkerejser, der er købt hos rejsebureauerne.



”Rejseankenævnet bliver nemlig nedlagt i sin nuværende form. I stedet opstår et nyt nævn, der kun behandler pakkerejser – altså rejser som er købt hos et rejsebureau og inkluderer hotel.”



”Flyselskaberne har sådan set snyltet på vores produkt (Rejse-Ankenævnet, red). Men det vil de altså ikke kunne gøre i fremtiden”, sagde Lars Thykier til avisen.



Han fortæller, at rejsebureauerne i årevis har forsøgt at overbevise flyselskaberne om, at de skulle melde sig ind i Rejseankenævnet og derved bidrage til driften af nævnet. Det har de hele tiden afvist og det har kostet rejsebureauerne op mod 800.000 kr. om året ekstra.



HB

Skrevet af