Tomme hotelværelser mens passagerer sov i lufthavnen

Hotellernes brancheorganisation, HORESTA, undrer sig over mandagens meldinger om, at strandede flypassagerer i Københavns Lufthavne ikke kunne få hotelværelser. En HORESTA-rundringning viser, at mindst 25 % af Københavns hotelværelser stod tomme samme nat.



”Det er dybt bekymrende, at lufthavnen og flyselskaberne ikke er i stand til at servicere deres passagerer bedre. 3.000 værelser stod ledige i København, og alligevel måtte omkring 1.000 mennesker sove i lufthavnen,” siger formanden for HORESTA’s hotelsektor Jens Christensen med det passende mellemnavn Zimmer.



Kritikken er haglet ned over flyselskaberne siden sneen tvang godt 1.000 passager til at overnatte i lufthavnen. Men SAS afviser kritikken. Informationsmedarbejder Anni Dalsgaard siger: “vi gjorde, hvad vi kunne”. Hun understreger over for Netavisen Infopaq, at der blev fundet hotelværelser til 3.000 passagerer.




”SAS har kæmpet for at finde hotelværelser. Der blev ringet til rigtig mange hoteller, der var optaget,” påpeger hun.




Som Take Off kunne berette på vor hjemmeside i går, fik SAS fx. åbnet Quality Airport Hotel Dan i Kastrup et døgn inden det skulle åbne efter jule- og nytårslukningen.



KRITIK FRA FOLKETINGET




De kaotiske tilstande i Københavns Lufthavn bliver nu taget op i Folketinget. SF’s trafikordfører, Morten Homann, kræver, at trafikminister Flemming Hansen (K) stilles til ansvar for lufthavnens manglende beredskab.




“Det er amatøragtigt, at der stadig – halvandet døgn efter snestormen søndag – sidder tusindvis af mennesker og venter i Kastrup. Lufthavnen og dens passagerinformation har i perioder været helt lukket, og de ventende passagerer har ikke en gang kunnet få de mest nødvendige oplysninger om flyafgange, overnatningsmuligheder mv. Det er en farce,” siger Morten Homann.




Da staten er hovedaktionær i lufthavnen, er trafikministeren medansvarlig for det mangelfulde beredskab, mener Morten Homann.

Skrevet af