SAS har rod i sikkerhedsoplysninger

Det er svært for myndighederne at kontrollere, om SAS lever op til sikkerhedskravene. Selvom SAS har pligt til at dokumentere, at flysikkerheden er i top, har det været et stort problem for selskabet at leve op til myndighedernes krav.
Derfor fastlagde myndighederne i 2003, at de meget omfattende sikkerhedslister skal indeholde helt bestemte oplysninger, som skal bruges ved myndighedskontrol.

Ved et kontrolbesøg tidligere på året fandt Statens Luftfartsvæsen (SLV) ”fejlagtigheder og ikke relevante oplysninger” i de sikkerhedslister, som skal dokumentere sikkerhedsstandarden overfor myndighederne.
”Det ses som et tegn på, at deres kvalitetssikring ikke fungerer tilfredsstillende,” konkluderer OPS-udvalget, et fællesskandinavisk sikkerhedsudvalg, i et mødereferat.

SAS er gennem de seneste år blevet afsløret i at flyve med fly, som ikke har levet op til myndighedernes sikkerhedskrav. Eksempelvis er reservedele, hvis levetid er overskredet, ikke blevet udskiftet, og nødvendige kontroleftersyn er ikke blevet foretaget.

Myndighederne ser derfor alvorligt på det, når der er fejl og mangler i de sikkerhedslister, som SAS afleverer som dokumentation for at hvert enkelt fly er luftdygtigt.
”Rutinerne skal indskærpes, og flyene må stå på jorden og vente på at korrekt dokumentation fremlægges,” lyder det krav, som myndighederne fra den 1. oktober har stillet SAS.

SAS ser alvorligt på myndighedernes kritik.
”Listerne er utrolig komplekse og indeholder mange oplysninger. Vi har nu revideret de lister, vi benytter overfor myndighederne og mener, at vi overholder myndighedernes krav,” siger Geir Steiro, teknisk direktør i SAS.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 22. oktober, 2007)

Skrevet af