Stor forskel på krisens kradsen

Velrenommerede Dansk Fri Ferie har også mærket krisen – ni af de 40 ansatte i Danmark er fyret og omsætningen er ca. 20 % under sidste år.



”I januar og februar blev ni ansatte opsagt, to sælgere og en i produktionen, resten i regnskab og ikke mindst den store IT-afdeling,” siger adm. direktør og medejer, Peter Anker Jensen (foto), til Take Off og tilføjer:



”Alle afskedigede blev og arbejdede dedikeret i hele opsigelsesperioden – det var flot. Hvis jeg kunne, ville vi ansætte dem alle igen så hurtigt som muligt.”



Dansk Fri Ferie har dog også i år fået en ny ansat til salg og administration og en desktop-medarbejder.



Bureauet bruger store ressourcer på udvikling af IT-systemer og har seks programmører i Pakistan, mens IT-funktionen på hovedkontoret i Brøndby er blevet kraftigt beskåret.



Dansk Fri Ferie har kontorer og rejsebureauer i flere europæiske lande, og mærker derfor krisen forskelligt.



”Nu går det atter fantastisk i Danmark, nu har vi ikke folk nok. Vi bliver nødt til at ansætte; vi havde håbet at undgå det, også fordi vi i år forventer at vor omsætning i Danmark vil falde 50 mio. kr. sammenlignet med i fjor til 200 mio. kr. i år. Men på koncernbasis forudser vi et overskud på ca. 5 mio. kr.,” siger Peter Anker Jensen.



For mens det er gået ned i Danmark – og ikke mindst i Sverige, hvor faldet er næsten det dobbelte af i Danmark – tordner kørselv-firmaets to rejsebureauer i Holland med 20 ansatte frem. De når i år en anslået omsætning på 75 mio. kr. – en stigning i deres omsætning på det hollandske marked på hele 40 %.



Dansk Fri Feries rejsebureauer i Holland ejer to firmaer i Kroatien som udlejer mobilhomes; Dansk Fri Ferie ejer to hoteller i Østrig og en 1/3 af et fransk netbureau.



”Vi mærker kun krisen i Sverige og Danmark. Vi er en mindre aktør i Holland, hvor der er stigende salg af kørselv-ferie,” siger Peter Anker Jensen.



Dansk Fri Ferie forventer i år 200.000 gæster fra sine markeder i Norge, Sverige og Danmark – og bureauet vil fremover sætte mere fokus på pakkerejser.



HB




Skrevet af