SAS skal opfylde samme krav som andre flyselskaber

Det er en misforståelse i dele af pressen, at SAS ikke er underlagt samme flysikkerhedsregler som alle andre flyselskaber, der opererer i Danmark. Det eneste, der adskiller SAS fra andre selskaber, er at SAS er et fælles skandinavisk selskab og at man derfor har et fælles skandinavisk tilsynskontor (STK), som udfører det daglige tilsyn med SAS, oplyser trafikministeriet og tilføjer:



Der er en aftale mellem Danmarks, Norges og Sveriges myndigheder om samarbejde med tilsynet med SAS, og der er etableret et samarbejdsorgan, OPS-udvalget, der behandler og samordner tilsynet med SAS.



STK’s tilsyn skal være på niveau som de nationale myndigheders tilsyn med andre flyselskaber. Tilsynet er underlagt detaljerede internationale krav fra bl.a. EU for operative som tekniske forhold og dermed også klare krav til selskabernes systemer.

Der er endvidere detaljerede retningslinjer for, hvorledes et tilsyn tilrettelægges og gennemføres. Disse regler er samtlige tilsynsmyndigheders fælles referenceramme. Det er på dette grundlag, STK udfører sit tilsyn, oplyser Transport- og Energiministeriet.



Efter SAS’ havari lørdag i Københavns Lufthavn, udsendte Jakob Axel Nielsen, bl.a. disse ord:



”Det er både beskæmmende og frustrerende at det kan ske igen. Jeg håber Havarikommissionen arbejder ligeså hurtigt som sidst. Vi skal have sagen opklaret helt til bunds. Allerede nu kontaktes EASA, den myndighed der har ansvaret for denne flytypes typecertifikat. Man må jo spørge sig selv, om der er grundlag for, at dette fly overhovedet har et sådan certifikat.”

Skrevet af