Foran mig ligger en dansk avis…

Kære kolleger,



Det er sommer og det er tid til at gøre status på første halvdel af 2008. Samtidig vil jeg gerne bruge lejligheden til, sammen med jer, at se fremad, herfra hvor vi står.



På bordet foran mig ligger en dansk avis. Vi fylder en hel del i den avis… ligesom vi gør det i alle de andre aviser i øjeblikket. Og i radioen. Og i tv. Jeg tror, I måske har det ligesom jeg – engang i mellem kan det være vanskeligt at tro, at det firma, jeg læser om, er mit eget – men så tænker jeg, at vi jo kender journalisterne. De vinkler skarpt, de strammer historien. Det lever de af. Det, VI skal gøre i sådan en situation, er at være realistiske. Vi skal ikke lade os påvirke for voldsomt af den nuværende tone i pressen. Stemningen vender. Vi ved bedre end alle andre, at flyvning er fantastisk mediestof – det har det altid været, og det bliver det ved med at være. Det er godt for os i opgangstider, men mindre godt, når tvivl og usikkerhed breder sig i samfundet.



Og det er det, der sker i øjeblikket. Den verdensomspændende usikkerhed smitter af på os. Recessionen truer. Brændstofprisernes stigning er historisk høj (prisen er steget godt 70 % på et år) og sætter nogle kæmpe udfordringer for os. Hertil kommer at overkapaciteten på markedet er meget stor – i øjeblikket er der for mange flyselskaber i verden. Vi slås om kunderne og det mest benyttede våben er prisnedsættelser. Det siger sig selv, at det ikke kan fortsætte.



Med andre ord – lige nu er vores branche i en situation, hvor ingen kan forudse, hvad der sker i den kommende tid. Det synes journalisterne er interessant og beskriver det med store ord. Vi andre må have en mere fokuseret tilgang til tingene – vi lever med udfordringerne og usikkerheden til hverdag. Og vi har værktøjerne til at overleve krisen.



Værktøjerne hedder P08 og S11 – og måden vi arbejder med dem på er ved at holde fokus og bevare vores kendetegn, nemlig kvalitet og en effektiv og udstrakt service til vore kunder. Det er dét, der løfter os gennem den nuværende situation. Det bedste, I kan gøre, er at gå ud hver dag og levere det, I er bedst til, nemlig at give fremragende service til vores kunder. I gør det godt – bliv ved!



Vi er fleksible og klar til at justere priser og kapacitet. Som I ved, har vi indført en brændstofafgift, som er fleksibel og kan gå op og ned i takt med prisen på olie. Det nytter ikke at vente på at den vigende økonomiske udvikling skal vende…vi skal tage initiativerne her og nu for at beskytte vores forretning. Vi er rede og følger en god plan. Hvis nogen kender vilkårene, og er vant til at tackle udfordringerne, så er det os.



Vi klarer den, fordi vi tilpasser forretningen. Vi fortsætter med at nedbringe omkostningerne og øge indtægterne. Både på kort og på lang sigt. Vi kan se at S11 og P08 virker og vi fokuserer fortsat på at få dem gennemført. P08 er igangsat for at beskytte vores forretning og få S11 tilbage på sporet. Desværre er vi nødt til at sige farvel til 10 % af markmedarbejderne i forbindelse med P08. Målet er stadig at håndtere det gennem deltid, orlov og naturlig afgang. Men vi kan fortsat ikke udstede garantier.



Vi gør det nødvendige. Vi justerer kapaciteten, rutenettet og frekvenserne. Da P08 blev sat i gang stillede vi to fly på jorden – når vinterprogrammet træder i kraft den 26. oktober vil yderligere justeringer i frekvenser samt lukning af Prag og Arvidsjaur betyde at antallet af fly på jorden kommer op på fire. Dette er en del af et forstærket P08.



Vi har bedt vore leverandører om at hjælpe. Langt de fleste har positivt modtaget vores opfordring til at give en 10 % rabat på de ydelser, de giver SAS. Det vil formodentlig give os en besparelse på et pænt millionbeløb. Mens jeg sidder og skriver dette her til jer kommer der en nyhed om at to tidligere direktører i Københavns Lufthavn vil lave en privat lavpristerminal som alternativ til Lufthavnen. Det er det, indtil videre, klareste bevis på at Lufthavnens monopol er ved at spille sig selv af banen med de meget, meget høje afgifter, som skader både flyselskaberne og passagererne. SAS betaler en milliard til Lufthavnen om året. Afgifterne skal ned. Nu. Det vil gavne alle selskaberne og, nok så vigtigt, vores passagerer.



Anderledes positivt er det nuværende samarbejde med fagforeningerne. Det er godt at se, at også de faglige organisationer er sig deres ansvar bevidst og har indikeret, at de vil medvirke positivt til at forbedre resultatet. De er meget aktive i medierne i øjeblikket og det vælger jeg at tolke som et positivt signal om at vores kulturelle turnaround virker. Vi lytter til hinanden og respekterer hinanden. Lad os byde de faglige organisationer velkommen i den konstruktive kamp for at gøre det så godt som muligt. Sammen er vi stærkest.



Hvad med fremtiden? Gid jeg kunne love jer at problemerne var forsvundet i morgen. Det ved I, at jeg ikke kan. Der kommer en svær tid, hvor vi sammen skal arbejde for at få det bedst mulige ud af situationen. Det bliver hårdt, men jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er her, jeg ønsker at være, og løse udfordringerne, sammen med jer. Og det kommer vi til. Sammen kan vi lykkes. Vi har godt greb om problemerne og vi har en klar plan for, hvor vi skal hen.



Tilpasning er nøgleordet. Vi har gennem årene bevist, at vi er fantastiske til at tilpasse os. Vi har demonstreret en sjælden evne til at få nye, gode ideer og udvikle vores forretning. Vores overlevelsesevne er enestående. Fordi vi er dygtige til at tilpasse os.



Rosen tilfalder jer. Det er jer, der løfter opgaven, hver eneste dag. Tak for det.





Det er godt at følges med jer.



Susanne Larsen

Adm. Direktør

Skrevet af