Fredagsklummen: Sur smiley med Uffe Elleman

Af Ejvind Olesen



SAS DANMARK har lanceret en ny reklameserie, hvor vi har set første udgave på TV de sidste dage, som skal lære os at elske vort skandinaviske flyselskab. Reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partner har med direktør og indehaver Jan Duckert i front gennem årene produceret et utal af SAS-reklamer. I reglen med stor succes.

Den ny serie koster mange millioner. Det gør den slags, og det er der ikke noget mærkeligt i, men så skulle den også gerne virke efter hensigten. Det synes jeg ikke den gør.

“Vi har sparet op til det nye univers og har ventet på the big bang. Jeg er meget stolt af vores team og vores nye film, ” siger marketingchef i SAS Christian Linnelyst til Børsen. Man må håbe, at kunderne er af samme opfattelse.



IDEEN ER god nok. Den med, at vi er glade for at komme om bord på et SAS-fly, når vi skal hjem efter en lang udlandsrejse. Jo, længere vi har været væk, desto større er gensynsglæden. Et skandinavisk personale, der friske byder velkommen om bord, de danske aviser og den hjemlige stemning med bevidstheden om, at næste gang vi lander, da er det i Danmark.

Hvorfor i alverden skal det så gøres så surt hele vejen, at der aldrig bliver brug for andet end en Uffe Ellemann med nedadhængende mundvige i sur smiley stil? Så slemt er det da heller ikke at være i udlandet.



Lad gå med, at det så skal være en del af ideen. Hvorfor i alverden får vi så kun en trist Ellemann med ryggen til os, da han endelig ser et SAS-fly. Netop da skulle munden vende opad i en glad smiley, for slet ikke at tale om, at han kunne blive modtaget af en lyshåret, dansk pige i SAS- uniform med et “Velkommen hjem.” Klimakset i filmen med forløsningen udebliver.



FOR MANGE år siden var Uffe Ellemann og jeg budt til paneldebat i Århus om udlandets syn på danskere, når vi rejste ud. Daværende udenrigsminister Uffe svarede, at han overalt mødte spørgsmål om fodnoter og atter fodnoter.



Jeg sagde, at de oftest stillede spørgsmål til mig var: “Har I stadig ham, der i automattelefonen vil sige til russerne, at vi overgiver os (Glistrup)” eller ” Er det rigtigt, at I går tur med fangerne i Tivoli? “



Det lo vi lidt af og blev enige om, at vi nok ikke færdedes i de samme kredse. Vi var dog begge enige om glæden ved at rejse, selv om det kunne være ret så trættende.



Forleden sagde Uffe til Børsen “Jeg vil ikke medvirke, hvis jeg skal stå og remse alle de gode sider op hos SAS. Jeg vil hellere sige: De er altid forsinkede, så strejker de, så aflyser de – men jeg kan alligevel ikke undvære dem. “



SAS vil have følelser tilbage i markedsføringen. Hvad føler du? Stem i quick poll.


Skrevet af