Nye fly søges

”Det vil koste os penge. Definitivt.” Dette var meldingen fra SAS-chefen Mats Jansson på gårsdagens pressemøde i Stockholm, hvor han fremlagde SAS’ beslutning om at indstille brugen af selskabets Dash 8-fly for bestandigt.

Med beslutningen om at lade de 27 Dash-fly stå på jorden for altid lammer SAS fem procent af sin passagertrafik, og påfører sig selv en udgift på 10-15 millioner svenske kroner om dagen. Især SAS Danmark bliver hårdt ramt, fordi de har størsteparten af flåden af Dash-fly. Derfor bliver jagten på ny kapacitet – altså nye fly til at erstatte Dash-flyene – en hovedopgave for SAS i de kommende uger, understreger vicekoncernchef John Dueholm.
”Vi er allerede i gang med at skaffe ny kapacitet i markedet, og vi sonderer muligheder i hele verden, så vi hurtigst muligt kan erstatte Dash-flyene med andre flytyper. Både leasing og køb er muligheder,” siger han.

John Dueholm understreger, at Bombardier, leverandør af de problemfyldte Dash 8-fly, stadig er inde i billedet som leverandør af nye fly.
”Det er flytypen Dash 8/ Q400 vi har mistet tilliden til og ikke Bombardier,” siger han.

SAS forventer, at man inden for to til fire uger har overblik over hvor og hvordan man skaffer ny kapacitet. Fokus er hovedsageligt på fly med plads til mellem 65 og 100 passagerer. John Dueholm vurderer, at det vil tage flere måneder før SAS har erstattet den tabte kapacitet 100 procent.
Den endelige pris for beslutningen om at droppe Dash 8-flyene vil SAS-chefen ikke spå om.
”Det afhænger af, hvor hurtigt vi kan skaffe nye fly, samt af hvilken aftale vi kan lave med Bombardier. Dem skal vi nu drøfte situationen med,” siger han.

SAS har allerede krævet erstatning for omkostninger til grounding af Dash-flyene i september, og kravet løber samlet set op på 500 millioner svenske kroner. Det krav vil vokse efter lørdagens havari og fornyet grounding, oplyser SAS.
 Samtidig vil SAS forsøge at få Bombardier til at tage nogle eller alle 27 Dash fly retur. SAS har leasingaftale på 26 af de 27 fly som udløber fra 2010 til 2012. Når fejlen lokaliseres og udbedres kan Bombardier lease flyene til andre flyselskaber. SAS har ikke drøftet det med Bombardier endnu, siger Mats Jansson.

(Berlingske Tidende, d. 29. oktober, 2007)

Skrevet af