Kommentaren/Spidsen

Professor i turisme ved Aalborg Universitetscenter, Henrik Halkier, har konstateret, at Danmark siden 90`erne har mistet en tredjedel af de tyske turister.



Forklaringerne er mange: lavere realløn, nye rejsemuligheder efter murens fald og langt hen ad vejen også utilstrækkelig vilje til at udvikle det danske turisttilbud.



Halkier siger, at vi i det hele taget godt kan glemme alt om, at antallet af tyske turister kommer tilbage til det tidligere niveau. Og vi i det hele taget bruger for lidt tid på at markedsføre og for meget på at græde!



Han imødegås af den nyudnævnte direktør for VisitDenmark, Dorthe Killerich, der ganske vist kalder at skaffe de tyske turister branchens største udfordring, men som er fortrøstningsfuld med hensyn til at få dem tilbage.



Selvfølgelig er det tyske marked vigtigt for dansk turisme. Og selvfølgelig skal man kæmpe om at sikre den jyske vestkyst, de danske storbyer, de smukke øer Bornholm, Ærø, Langeland og Samsø og alt det andet i Danmark, der trækker familier fra Berlin, Hamburg, Dortmund eller Mûnchen til den danske natur og kultur.



Men det er ikke her fremtiden ligger.



De kommende danske turister kommer fra Kina, Indien og en række sydamerikanske og mellemeuropæiske lande, der endnu ikke for alvor har taget plads i den globale turiststrøm. I hvert ikke i forhold til det potentiale disse dele af verden rummer.



Vi taler om nationer med en enorm økonomisk vækst og med mere end to milliarder – 2.000 millioner indbyggere – som gerne vil opleve verden og naturligvis også et forholdsvis velfungerende samfund.



Derfor er det nødvendigt for VisitDenmark at lægge en global kurs og demonstrere fremtidssikrede ambitioner om at få del i den verdensomspændende nomade af turister, der for første gang har råd og lov til at rejse.



Er Danmark gearet til den markedsføring? Er VisitDenmark? Er den danske turistbranche? Er regering og Folketing?



Det er diskussion, der skal munde ud i konklusioner, der skal give turisterhvervet et løft ind i fremtiden.



Også selv om man selvfølgelig skal sikre sig turister på nærmarkederne.






Skrevet af