Kommentaren – Kongehuset har aldrig dansk turisme i bagagen

Ingen kan betvivle, at dansk eksport har samfundsmæssig kolossal betydning.



For mange landes befolkninger er det også fascinerende, at Danmark ikke alene er et demokrati, men også et monarki, hvor samme slægt – so oder so – har siddet på tronen i mere end tusinde år. Det er et stykke charmerende historie, som mange misunder os.

Og når kongehusets medlemmer står i spidsen for en erhvervsdelegation, bidrager det – sammen med ministerens tilstedeværelse – selvfølgelig til at åbne en masse døre, der ofte resulterer i givtige handelsaftaler.



Det spiller ingen rolle for PR-værdien i udlandet, at kongehuset i dag kun er symbolik uden indflydelse på politiske beslutninger.



Kongehuset er ansvarsfrit. Påvirkningen af valg af rejsemål – både de egentlige erhvervsfremstød eller statsbesøg med deltagelse af regentparret – ligger hos regeringen. Rejseplanen er udtryk for, hvad ministrene mener er den bedste anvendelse af kongefamiliens tid og kræfter.



Det kan være udenrigspolitiske hensyn eller ønske om at profilere sig i et særligt marked eller skabe gode politiske kontakter her eller hisset.



Intet ondt om alt det.



Men det kan undre, at ingen regering har ønsket at benytte Dronningen, prinsgemalen eller den øvrige kongelige familie til fremstød for Danmark som turistland. En omsætning på 65 mia. kroner – der er dog altid diskussion om beregningsmetoden – er dog en sjat penge i den danske stats husholdningsbudget. Og potentialet til yderligere indtægter er næsten uden grænser.



I en verden hvor milliarder af mennesker i disse år får mulighed for at rejse fra Kina, Indien, Sydamerika, Afrika og Det fjerne Østen burde det være en del af en fremadrettet salgsstrategi at profilere dansk turisme.



Samspillet med flyselskaber og det hjemlige turisterhverv burde udgøre en af hjørnestenene, når regeringsstøttede danske erhvervsdelegationer viser deres produkter frem.



Ingen kan benægte, at Danmark for turisten har meget at byde på. Uanset om formålet er storbybesøg, kunst og kultur, kongresdeltagelse, golf eller kulinariske oplevelser.



Vi kan sagtens måle os med hvem som helst. Men vi er ikke gode til at gøre opmærksom på det. Og vi forsømmer at udnytte den mulighed, som den danske kongefamilies globale popularitet repræsenterer.


Skrevet af