Bagage ny malkeko for flyselskaber

Stadig billigere flyrejser har en bagside, den norske Forbrugerstyrelse advarer om, at bagage kan blive en potentiel malkeko. Flypassagererne skal betale for at få deres habengut med på rejsen – eller at antallet af tilladte kilo bagage sænkes og samtidig stiger prisen for ekstra kilo!



Senest har SAS’ norske flyselskab Widerøe halveret antal af tilladte bagagekilo, fuldtbetalende passagerer kan checke ind på selskabets indenrigsruter, fra 30 til 15 kilo.




Widerøe har også mere end fordoblet afgiften for overvægtig bagage. Tidligere kostede fem ekstra kilo bagage 50 kroner – nu er det 25 kroner pr. kilo. Dvs., at hvis passageren som før vil have 30 kilo bagage med, så – vupti – bliver det lige 750 kroner ekstra tur-retur.



Den norske Forbrugerstyrelse har undersøgt priserne hos otte flyselskaber, der opererer i Norge. Dyrest er Ryanair og Sterling; de har det laveste antal tilladte bagagekilo og de højeste priser for overvægtig bagage… Og spædbørn tages der ikke hensyn til – deres medbragte udstyr indgår i forældrenes kvote.



Ifølge boarding.no, der refererer rapporten fra den norske Forbrugerstyrelse, har Ryanairs chef, Michael O´Leary, tidligere antydet, at det kan komme til at koste fem pund (ca. 65 kroner) for hver kuffert.




”Hvis vi kan slippe af med bagage, kan vi også slippe af med check-in personale og det personale, der håndterer passagerernes bagage,” har O’Leary angiveligt sagt til den skotske avis Daily Record.



Det norske Forbrugerråd er kritisk overfor udviklingen. ”Vi forstår, at det må være begrænsninger, men de må være rimelige. Stadig lavere grænser for bagage kan være en skjult prisstigning,” siger jurist Paal Bjønness fra det norske forbrugerråd.

Skrevet af