Icelandair forventer fortsat samarbejde med SAS

Pressemødet – to dage efter Icelandairs moderselskab, FL Group, bekræftede, at det fra årsskiftet køber Sterling som en selvstændig enhed under FL Group – var passende henlagt til Cafe Norden på Højbro Plads.



Hannes Smarason skiftede i sidste uge fra at være FL Groups bestyrelsesformand til dets adm. direktør.

Det skete da Ragnhildur Geirsdóttir efter blot fire måneder på posten, angiveligt i protest mod at 37-årige Smarason handlede totalt egenrådigt i forhandlingerne om overtagelsen af Sterling.



Og hans optimisme fejler ikke noget, f.eks. skal investeringen i Sterling på over en milliard kr. firedobles, Sterling skal være Europas næststørste lavprisselskab og give overskud på 10% allerede næste år!



Blandt budskaberne fra Smárason var også, at Sterling godt kan skrinlægge planen om at flyve lavpris til USA, det skal Icelandair nok selv klare.



Sterling – efter indrulleringen af Maersk Air fjerde største lavprisselskab i Europa – skal bare koncentrere sig om at vokse i Skandinavien og Europa. Og bruge kræfter på at integrere Maersk Air i Sterling.



Tidligere på året afgik bestyrelsen for FL Group, fordi Hannes Smárason angiveligt uden deres viden købte en aktiepost i Easyjet. FL Groups aktieandel er siden steget til foreløbig knapt 15% af det engelske lavprisselskab.

Men Smárason var lukket om sine planer for Easyjet.



JEG ER LIGEGLAD

Til gengæld ville han gerne give sin reaktion på Ragnhildur Geirsdóttir afgang: ”Vi havde et forskelligt syn på fremtiden” og at den daværende bestyrelse for FL Group stod ad pga. Easyjet-opkøbet:

”De (de tidligere bestyrelsesmedlemmer, red) kan sige hvad de vil, jeg er ligeglad. Jeg skal gøre aktionærerne glade – og nej, jeg har ikke svært ved at finde nye til bestyrelsen.”



MØDER MED SAS

SAS’ koncernchef Jørgen Lindegaard har haft mindst to møder med Hannes Smárason om Icelandairs samarbejde med SAS.

SAS opsagde samarbejdsaftalen efter FL Groups køb af Sterling, men Smárason forventer en på plads inden den nuværende udløber om et halvt år.



FARVEL TIL CODESHARE

Flyselskabet Icelandair vil rigtig gerne codeshare med SAS, mens codeshare er et fy-ord for det nye Sterling. Derfor indstilles de gamle Maersk Air-aftaler med Air France, KLM og Lufthansa ud af Billund formentlig til sommerprogrammet.



Sterlings snart tidligere ejer, det islandske investeringsselskab Fons, vil sætte deres lavprisselskab Iceland Express, til salg. Foreløbig har Fons’ to ejere har trukket sig fra Iceland Express’ bestyrelse.



Samme dag Sterling i sidste måned overtog Maersk, signalerede FL, at de da gerne ville købe Sterling. Om dét sagde Smárason, der blev storaktionær og bestyrelsesformand for FL Group for 1½ år siden:

”Vi havde vidst det længe og tænkt længe over det – og tog så en hurtig beslutning.”



IKKE ENEBARN

Take Off spurgte Smárason om han var enebarn og vant til at få sin vilje, siden han i år har mistet både sin gamle bestyrelse og den adm. direktør for FL Group.



”Jeg har en bror… Vi omdanner nu hurtigt Icelandair fra et gammeldags flyselskab til en stærk økonomisk spiller. Den forandring giver bump på vejen og nogen vil falde af vognen – men resultaterne taler for sig selv,” sagde han med henvisning til, at FL Groups aktiekapital siden han kom til er steget fra 700 mio. danske kroner til 6,4 milliarder.



Mens Sterling primært sælger billetter via nettet, er Icelandair afhængig af rejsebureauerne.

”Icelandair skal være meget synlig i rejsebranchen, og jeg kommer gerne til et møde med den danske rejsebranche. Ting sker hurtigt, der var gamle mænd før, og nu er det de nye drenge, der skal præsenteres.”



HB

Skrevet af