Afgifter kan udgøre halvdelen af prisen på flybilletten

Travelbroker har foretaget beregninger, der viser, at der i flere tilfælde betales mere i skatter og afgifter ved køb af flybilletter, end der betales direkte til luftfartsselskabet.



Undersøgelsen viser, at skatter, afgifter og brændstof- og sikkerhedstillæg tilsammen udgør mellem 35 og 53 procent af flybillettens samlede pris på de udvalgte destinationer.



Ifølge Travelbroker er tallet overraskende højt og kan være medvirkende til at skabe en usikkerhed hos forbrugerne om, hvad den reelle flypris er. Markedsføringsloven sikrer, at der skal annonceres med totalpriser, men de færreste forbrugere er klar over, hvordan prisen er sammensat, når de køber en billet hos luftfartsselskabet eller rejsebureauet.



Samtidig har luftfartsselskaberne i den såkaldte YQ-tax, der omfatter tillæg for øgede omkostninger til sikkerhed og brændstof, reelt inkluderet en prisstigning. Selskaberne har fået påført ekstra omkostninger gennem stigende oliepriser, ligesom forebyggende tiltag mod terrorisme har betydet øgede sikkerhedsomkostninger. Omkostninger som forbrugerne skal betale.



Tillæggene optræder i de fleste tilfælde som ”skatter og afgifter” gennem YQ-taxen, der af mange forbrugere opfattes som en afgift, der betales i forhold til gældende lovgivning for de enkelte lande.



”Luftfartsselskaberne bør i højere grad synliggøre det præcise brændstoftillæg og overfor forbrugerne tydeligt gøre opmærksom på, hvilke betingelser der skal være til stede for at nedsætte eller fjerne tillægget igen. Hermed vil man også kunne undgå, at nogle luftfartsselskaber benytter brændstoftillæg som et instrument til at prissætte ud fra forhold, der nødvendigvis ikke er betinget af oliepriserne”, siger direktør og seniorkonsulent Ole Kirchert Christensen fra Travelbroker Nordic.


Skrevet af