”Code-share er snyd,” sagde direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening på Travelbroker.dk’s konference i sidste uge. Det kan give forventninger til produktet, der ikke kan indfries. Det giver også en ugennemsigtig prisstruktur, hvilket forskelle i priserne på op til 50 % vidner om.
Da Sterling i juli offentliggjorde et samarbejde med Norwegian var udgangspunktet, at de rejsende skulle have en bedre ruteplan med flere frekvenser.
Samarbejdet trådte i kraft 15. september som en codeshare-aftale, hvor de to selskaber selvstændigt prissætter, markedsfører og sælger ruterne, mens der samarbejdes om produktionen.
Det betyder bl.a., at Sterling-fly anvendes på alle afgange mellem København og Stockholm, mens Norwegian-fly anvendes mellem København og Oslo.
Det kan virke forvirrende på forbrugerne, som tror, at de har købt en rejse med Sterling, men i stedet stiger ind i et norsk fly fra Norwegian, skriver Travelbroker.dk
”Code-share er en af flyindustriens værste opfindelser. Det er snyd, og det skal stoppes,” sagde Lars Thykier på konferencen i København om flypassagerers rettigheder.
”Man giver de rejsende det indtryk, at man skal rejse med det selskab, som man bestiller billetter hos, men i stedet bliver man mødt af personale og fly fra et helt andet selskab,” sagde Lars Thykier.
Udover at forbrugerne får en anden oplevelse end forventet, kan de risikere at betale mere for billetten. De to selskaber i codeshare-samarbejdet prissætter individuelt, hvilket betyder, at der kan være store forskelle på priserne hos Sterling og Norwegian.
Det var ikke, hvad Sterling stillede kunderne i udsigt, da code-share aftalen blev indgået. ”Kunderne kan vælge ruter, der opereres af os og vores partner. Norwegian og Sterling har interesse i tilfredse kunder,” sagde Sterlings daværende adm. direktør Reza Taleghani.
Produktet er blevet bredere med flere afgange, men det vil være forkert at kalde det attraktive priser, når rejsende kan risikere at betale op til 46 % mere for en flybillet hos Sterling end hos Norwegian – endda på et fly, der opereres af Sterling, skriver Travelbroker.dk
I en prisundersøgelse gennemført af Travelbroker er der foretaget prisopslag på Norwegian og Sterling fra København til Oslo og Stockholm for en enkeltrejse med afgang onsdag den 8. oktober i år. Alle prisforespørgsler er foretaget samtidigt, den 2. oktober kl. 10.
Her viser der sig et meget klart og tydeligt billede. Norwegian er billigst på 10 ud af 12 afgange fra København til Oslo og Stockholm på pristypen ”Lavpris”.
Derimod er Sterling tilsvarende billigst på billettypen ”Flex” på de nævnte ruter. På lavpriserne er prisforskellen ca. 20 % og 50 %. På ”Flex”-priserne er Norwegian i det ene eksempel er 9 % dyrere til Stockholm, men 111 % dyrere til Oslo.
Herudover er det vanskeligt at få et klart overblik, når de to bookingbilleder fra Sterling og Norwegian sammenlignes. I ruteoversigten oplyser Norwegian totalpriser, mens Sterling oplyser flypriser eksklusiv skatter, afgifter og brændstoftillæg, hvilket kan få Sterling til at se billigere ud, selvom det ikke er tilfældet.
”Forbrugerombudsmanden følger flyselskaberne tæt, og det er min vurdering, at der er basis for en påtale, idet tydelighedskravene ikke vurderes som opfyldt. Samtidig kan man undre sig over, at samarbejdspartneren Norwegian accepterer denne forskel på prisoplysning, idet det er til ugunst for det norske selskab,” siger Travelbrokers direktør, Ole Kirchert Christensen.
Tagget med: Danmarks Rejsebureau Forening Norwegian

STANDBY.DK Nyt om rejser

