”Vi bruger 47 liter brændstof pr. passager for at løfte en gæst de små 2.000 km. fra Kastrup til Mallorca i en Airbus 330. Det er mindre, end hvad en knallert bruger på samme strækning, og der skal mindst fire personer i en bil, hvis den brændstofmæssigt skal konkurrere med økonomien i et moderne passagerfly,” siger miljøchef Kim Houmark Hansen fra MyTravel Airways.
De seneste otte år har Skandinaviens største charterflyselskab nedbragt fuel-forbruget ca. 20 pct. målt på passagerkilometer. Bl.a. med nye, energivenlige fly og en belægningsprocent på ca. 98.
Om MyTravel Airways nye miljørapport for 2005/06, siger miljøchef Kim Houmark Hansen:
”Flybranchen står i dag for ca. 2 pct. af den samlede CO2 udledning. De største menneskeskabte udledninger kommer fra produktion af elektricitet og varme, men vejtransporter alene udgør ca. 20 pct.”
Ud over fokus på brændstofforbruget fører MyTravel Airways nøje kontrol med det affald, som “produceres” i kabinen under en flyvning. Siden 2001 er affaldsmængden faldet fra 701 gram pr. gæst til 380 gram i regnskabsåret 2005/06.
”Mindst 75 pct. af affaldet skal genanvendes eller sendes til forbrænding i kraftvarmeværker,” siger Kim Houmark.
MyTravel Airways er et af de få flyselskaber i Europa, der kildesorterer affaldet i luften. Selskabet har selv udviklet en affaldsvogn, der tager imod affaldet i tre kategorier: aluminium, glas og brændbart.
Sidste år gennemført MyTravel Airways ca. 4.500 flyvninger til og fra Norden.

STANDBY.DK Nyt om rejser

