SAS erkender sikkerhedssvigt

SAS-koncernens sikkerhedssystemer svigtede, da et Q400-fly i april sidste år var tæt på at styrte ned med 73 personer ombord. Flyets ene motor kom ud af kontrol, men piloterne fortsatte landingen i Kalmar lufthavn, og stik imod nødproceduren stoppede de ikke den defekte motor.
Det betød, at propellen kom til at stå forkert, og det gjorde flyet næsten umuligt at styre.
Flyet var tæt på at styrte under landingen, og både pilot og flyveleder var sikre på, at det ville gå galt.

En hidtil hemmelig intern rapport fra SAS viser nu, at flyselskabet påtager sig ansvaret for, at passagererne var tæt på at styrte i døden. Piloterne havde ikke fået tilstrækkelig uddannelse til at håndtere problemet, nødprocedurerne var utydelige og lette at misforstå, og rapporter om tilsvarende fejl med samme flytype lå og samlede støv i den tekniske afdeling.

”Vi lever af at transportere passagererne sikkert fra A til B. Forløbet under denne flyvning var ikke, som vi ønsker det. Vi har i vores interne rapport peget på, at der har været interne brister, som vi har taget skridt mod at undgå fremover. Når vi har hændelser af den her karakter, er det klart, at vi kunne have gjort noget for at forhindre det,” forklarer flyvechef ved SAS, Ola Reinholdt.

SAS afviser at udlevere den interne rapport, men forklarer, at der er identificeret seks områder, hvor SAS-koncernen nu vil rette op på procedurerne.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 5. september, 2007)

Skrevet af