Værter skal give turister oplevelser

”Vi skal tænke anderledes og skelne mellem service og værtskab. Service er noget man giver, værtskab er noget man påtager sig”, siger direktør Dorthe Kiilerich, VisitDenmark til P1 Morgen.

Uddannelsen læner sig i høj grad op ad de erfaringer, man har gjort i Fårup Sommerland i Vendsyssel. Her har man i de senere år uddannet medarbejderne i værtskab, og det har resulteret i større kundetilfredshed, større medarbejdertilfreds, flere genbesøg og et større overskud.



”Vi har sidste år fået vore gæster til i gennemsnit at bruge 10 kroner mere pr. besøg. Og med 537.000 gæster, er det en øget omsætning på 5,3 millioner kroner”, siger personale og parkchef i Fårup Sommerland, Niels Jørgen Jensen.



Fårup Sommerland har oprettet Fårup Academy, som tilbyder kollegerne andre steder i oplevelsesindustrien at lære af virksomhedens erfaringer. Og det har kollegerne i Nordjylland og en lang række andre oplevelses-virksomheder benyttet sig af.





Læs Karsten Madsens kommentar tirsdag på Take Off Lunch

Skrevet af