Flyafgifter det store spøgelse på messe i Bella Center

Igen og igen må repræsentanter for Københavns Lufthavn svarer flyselskaberne, at der er planer om at afgiften på 75 kr. pr. afrejse fra en dansk lufthavn vil falde væk fra 2006, men intet er afgjort, da den store Route- konference fortsatte i går i Bella Center i København.



“Det er da en smule overraskende, hvor meget en afgift betyder for et flyselskab i dag, men hvis vi ikke vidste det i forvejen, ved vi det i hvert fald nu. Der spørges igen og igen ned til en enkelt krone,” siger direktør Merete Rønde til Take Off, da vi mødes midt mellem de mange stande, den ene mere prangende end den anden.



“Vi kan kun sige, at den danske finansminister har udtalt sig positivt, men at intet endnu er afgjort. Men vi håber afgiften ryger i et enkelt hug. Det betyder i hvert fald noget for vores konkurrenceevne. Det kan der ikke være gnist af tvivl om.”



Det understreges af et pressemøde på den svenske stand, hvor repræsentanterne, hvor direktør Kerstin Limdbergh Göransson fra Arlanda lufthavn siger:



“Vi frygter det værste, men håber ikke det er rigtigt, at vore politikere vil lægge en miljøskat på flyvning ud af Sverige på mellem 100 og 200 kr. for en enkeltbillet. Det vil sætte os voldsomt tilbage i en benhård konkurrence.



Skal vi endelig have en afgift, skal den være mindst mulig, og her kan vi håbe på EU, som sandsynligvis ikke vil tillade, at der laves særregler for svensk indenrigstrafik. Miljøpolitikere vil søge om regionale undtagelser, men det må ende som samme afgift. Der er da heldigvis ikke vedtaget noget om det endnu.”



Også fra norske lufthavne spejder man skræmt i aviserne, fordi hjælpeorganisationerne i Norge har opfordret den ny regering til at lægge afgift på flybilletter. Og flere partier synes at se velvillig på forslaget.



I øjeblikket er den ingen ekstra statsafgift på flybilletter i Sverige og Norge – kun i Danmark, hvor den især rammer hårdt med 150,- kr. ekstra for en returbillet i dansk indenrigstrafik.



Ejv.

Skrevet af