Lad os slippe for fryns og ferierejser i bonusprogram

“Du kan ikke være loyal over for dit firma, hvis du personlig også vil være loyal over for et flyselskab. Til gengæld kan du kan sagtens med de rigtig værktøjer styre bonuspoints og udnytte dem, hvis det hele ikke går op i fryns. Det er et spørgsmål om de rigtige systemer, en rejsepolitik og kompetence.”



Så rammende karakteriserer Lars Engmose, chef og ansvarlig for rejseindkøb i Haldor Topsøe A/S, den aktuelle debat. For historikkens skyld skal her anføres, at det er ikke nogen hemmelighed, at den tidligere SAS-formands firma har forbudt de ansatte selv at bruge bonuspoints fra SAS-programmet (red.). Og i alle øvrige selskaber for den sags skyld.



De seneste debat, først om aftalen mellem Star Tour og SAS om mulighed for at tage på ferierejse for optjente points, senest om sagen i denne uge med SKI- indkøb og forbud mod at stat- og kommunalt ansatte må bruge personlige points – og at de ikke vil blive brugt i det hele taget, fik travelmanager Lars Engmose op af stolen.



“For det første er det ikke rigtigt, at man ikke kan styre points til firmaet og være i stand til at genbruge 90 procent. Det er et spørgsmål om de rigtige værktøjer og den nødvendige kompetence. Derefter skal du have en rejsepolitik, som de ansatte forstår og bakker op. Og kan se fordelene i, for eksempel på hele rejsebudgettet – og råd til at rejse på business class oversøisk, nævnt som et eksempel.



Hvis de ansatte selv må bruge points, vil de sjældent kunne modstå fristelsen til at omlægge, forsinke eller ændre en rejse til et andet flyselskab, hvis de lige står over mangler nogle points til ferierejse eller en weekend i New York. Hvilket jo også er meningen med flyselskabets bonusprogram.



Og det program SAS har er fremragende. De har gjort det rigtigt godt. Man kan sige det på en anden måde: Enten udnytter du, eller også bliver du udnyttet. Det er hele ideen. Generelt skal leverandører ikke dikteres deres personalepolitik fra transportselskaber. Og vi kan sagtens bruge points til at rejse for . Der hvor kæden hopper af er, når bonus udnytter fryns som fodboldbilletter, events i det hele taget – og nu på det seneste til ferierejser, da stækkes vore muligheder alvorligt.



SAS giver ellers pæn adgang til brug af points, men i takt med at belægningsprocenten stiger, bliver det sværere og sværere at få plads, fordi flyene er udsolgt. Det samme gælder business class på oversøiske ruter.



Den udvikling er alarmerende, og SAS bør geare ned på fryns og give os rejsemuligheder,” slutter Lars Engmose (foto).

-ejv


Skrevet af