SAS vil sælge flybilletter fra kiosker

Målet er, ifølge svenske Dagens Næringsliv, at skabe Nordens største rejsebureau med 2500 salgsteder i hele skandinavien,

Bureauet får ifølge de seneste oplysninger navnet GoNow og er klar på at sælge rejser i januar 2007.

SAS samarbejder med Reitan Servicehandel, der har et distributionsnet på 2400 udsalgssteder, blandet andet 7-eleven og Hydro-Texaco.

Det er foreløbig den svenske og norske afdeling af SAS, som fører an. SAS Danmark er afventende, men følger udviklingen tæt.

Tanken eller konceptet er ikke nyt for Scandinavian Airlines Danmark, siger salgsdirektør for leisure i Scandinavian Airlines Danmark, Michael Binzer, der afslører at SAS Danmark har arbejdet med noget lignende i næsten et år. Han siger til StandBy:

“Vi ser GoNow som en udvikling, hvor rejser der ikke kræver rådgivning har udviklet sig til et fast moving consumer good. Vi sælger selv mange rejser på sas.dk og sas.surprice og SAS`s billige billetter bliver også opfanget af mange nettjenester, der giver kunderne overblik over priser og købsmuligheder. Men det er klart, at vi vil tage markedssituationen og agentleddets position i Danmark med i vore overvejelser, når vi ser på om, og i givet fald hvornår SAS i Danmark udvider salgs og distributionskanaler. Vi vil gerne være der, hvor kunderne er.”

Salgsdirektør, Stig Elling fra Star Tour tager initiativet meget roligt:

”Det er prøvet før at sælge rejser fra supermarkeder og uden den store succes. Og jeg er meget skeptisk over for planerne. Folk bruger rask væk 20.000-30.000 kroner på en ferierejse, og det er altså ikke noget, man køber med fra kiosken sammen med en croissant og en kop kaffe,” siger Stig Elling, i Berlingske Tidende.

Han afviser ikke, at nogle kunder vil hoppe på en billig afbudsrejse, der popper op på kioskens fladskærm. Men langt de fleste vil stadig købe rejser i bureauerne, for det er mere trygt, mener han.

Skrevet af